Suomen myydyimpien spraymaalien uusi etiketti on sekä suojakuori että käyttöohje. Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kuvakielen, jota ymmärretään kaikkialla maailmassa.
”Maston erottuu nyt muista spraymaalivaihtoehdoista kertomalla olennaiset valintaan ja käyttöön liittyvät seikat yksinkertaisilla, kookkailla ja universaaleilla symboleilla. Perinteisesti tiedot käyttökohteista, suihke-etäisyyksistä ja maalin riittävyydestä on kirjoitettu pienellä tekstillä purkin takaosaan”, sanoo Maston Oy:n myyntijohtaja Ilkka Parviainen. Hän antaa täyden kympin Aalto-yliopiston teollisen muotoilun opiskelijoille hyvästä yhteistyöstä.
”Matkan varrella teetimme lukuisia testejä ja luonnoksia ennen kuin käsissämme oli etiketti, joka palvelee spraymaalareiden tarpeita Suomesta Keski-Euroopan kautta aina Australiaan. Uuden etiketin linjakas ulkoasu ei todellakaan paljasta, miten paljon sen eteen on hikoiltu.”
Kun Maston tutki uuden spraymaalietiketin käyttöohjeen ymmärrettävyyttä, 95 prosenttia vastaajista piti kuvasymboleja erittäin havainnollisina. Tätä mieltä olivat myös henkilöt, jotka eivät olleet ikinä käyttäneet spraymaalia.
Kuvallisten käyttöohjeiden kehittäjä, Aalto-yliopistossa teollista muotoilua opiskeleva Ville Piippo korostaa etiketin viestintäroolia kaupan hyllyllä.
Perforoitu etiketti toinen innovaatio
Koska olemassa olevat muovit ja laminaatit eivät täyttäneet kehittäjien vaatimuksia, sivutuotteena syntyi myös uusi etikettimateriaali. Mastonin kehitystiimi repi kymmeniä kääreitä purkin ja korkin ympäriltä ennen kuin löytyi vaihtoehto, joka on yhtä aikaa sekä luja että helposti avattava.
”Perforoitu etiketti on suojakuori, joka peittää myös korkin. Kun etiketti on ehjä, spraymaalari voi kaupan maalihyllyllä luottaa siihen, että purkki sisältää saman määrän maalia, jonka Maston on sinne pakannut eikä sitä ole käytetty”, Parviainen huomauttaa.
Uudet Maston-etiketit ilmestyivät keväällä 2016 kauppojen maalihyllyille Keski-Euroopassa, ja vuoden loppuun mennessä ne tulevat tutuiksi myös suomalaisille spraymaalareille.