
Sardiniasta kotoisin oleva italialainen startup-yritys väittää mullistavansa kestävät pakkaukset. Vuonna 2024 perustettu Alkelux on kehittänyt yksinkertaisen mutta innovatiivisen ratkaisun: se muuntaa lakritsivalmistuksen sivutuotteet luonnolliseksi antimikrobiseksi bioadditiiviksi, jota voidaan käyttää elintarvikepakkauksissa.
Yritys kertoo kehittäneensä aktiivisen, funktionaalisen pakkauksen. Se voi pidentää tuoretuotteiden – kuten mansikoiden ja mustikoiden – säilyvyyttä ilman keinotekoisia säilöntäaineita tai synteettisiä kemikaaleja.
Alkeluxin kehittämä lisäaine on luonnollinen, metalliton, vesiliukoinen ja sopii nykyisille teollisille tuotantolinjoille. Se voidaan integroida muovikalvoihin tai kompostoitaviin materiaaleihin. Se antaa antimikrobisen suojan, joka hidastaa bakteerien kasvua ja auttaa säilyttämään sisällön.
Lakritsin lääkinnälliset ominaisuudet ovat olleet tunnettuja antiikin ajoista lähtien, mutta Sassarin yliopiston tutkijat havaitsivat, että kun se muunnetaan nanomateriaaliksi, se voi antimikrobisen vaikutuksensa ansiosta myös pidentää elintarvikkeiden säilyvyyttä. Matteo Poddighe, joka vielä viime vuonna oli kemiallisten tieteiden ja teknologioiden tohtoriopiskelija yliopistossa, toimii nyt startupin toimitusjohtajana ja perustajana.
– Kaikki alkoi vuosien 2021 ja 2022 välillä, kun tutkin nanomateriaaleja Covidin torjuntaan eri ympäristöissä. Siitä syntyi ajatus lisäaineesta materiaaleihin, joka pystyy tuhoamaan laajan kirjon taudinaiheuttajia – viruksia, bakteereja ja hometta. Alkeluxin erityisyys on sen fotoaktiivisuus: kun se altistuu auringonvalolle tai keinovalolle, sen antimikrobinen vaikutus vahvistuu, mikä antaa vielä tehokkaamman suojan, Poddighe selittää.
Nykyään on tavallista käyttää valikoituja molekyylejä monimutkaisten nanomateriaalien erityisominaisuuksien rakentamiseksi. Haasteena on valita oikeat raaka-aineet ja sopiva valmistusprosessi, jotta sopiva lopputulos syntyy.
Ensimmäiset testit ovat olleet lupaavia: Ratkaisun avulla pakattujen hedelmien säilyvyys on pidentynyt vähintään viikolla verrattuna tavanomaisiin pakkauksiin. Yrityksen mukaan se merkitsee konkreettisia etuja koko toimitusketjulle, tuottajista jälleenmyyjiin, ja pienentää merkittävästi ruokahävikkiä.