Taloustutkimuksen tekemän Suomi syö 2016 -tutkimuksen mukaan kotimaisuuden merkitys elintarvikkeiden valinnassa on vahvistunut. Tämä näkyy myös pakkauksissa.
Kuluttajat arvostavat suomalaista ruokaa ja myös kotimaisen elintarviketuotekehityksen arvostus on nousussa.
Suomi syö -tutkimustulokset kertovat, että entistä useampi suomalainen, 73 prosenttia, pitää kotimaisen ruuan syömistä tärkeänä (65 prosenttia vuonna 2014). Vastaajista 63 prosenttia ilmoitti myös kiinnittävänsä aiempaa enemmän huomiota elintarvikkeen kotimaisuuteen ruokaostoksilla. Kotimaisilla elintarvikevalinnoilla halutaan ennen kaikkea tukea työllisyyttä ja elinkeinoa. Lähes puolet vastanneista ilmoitti näiden asioiden olevan tärkeä valintaperuste.
”Tutkimustuloksista välittyy se, miten herkällä korvalla suomalaiset ruoka- ja juomavalmistajat kuuntelevat ihmisten arkea ja toiveita. Hienoa, että yhä useampi suomalainen on huomannut tämän”, iloitsee viestintäjohtaja Sirpa Rinne Elintarviketeollisuusliitosta.
Kotimaisen tuotannon arvostaminen näkyy yhä enemmän kaupan hyllyssä. Avainlippu-alkuperämerkintä näkyy monen tuotteen pakkauksessa. Sen voi saada tuote, jonka kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia.