
Konica Minoltan AccurioLabel-sarja juhli hiljattain kymmenenvuotista taivaltaan Labelexpo Europe -messuilla. Messuilla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa yritys paljasti yksityiskohtia sarjan seuraavasta versiosta. Laitteen prototyyppi oli esillä Minoltan osastolla.
Toshi Uemura on Konica Minolta Europeanin teollisen painamisen johtaja ja johtoryhmän jäsen. Oli kulunut kymmenen vuotta edellisen laitteen lanseerauksesta ja Uemura oli ylpeä kertoessaan, että niitä oli asennettu yli 1 700 kappaletta ympäri maailmaa. Laitteita oli myyty prosentuaalisesti melko tasaisesti Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa.
– Olen myös ylpeä voidessani kertoa, että painokoneemme ovat viiden muun merkin kanssa markkinoiden nopeimpia. Tämä perustuu IDC:n tekemään tutkimukseen, hän sanoi.
Uemuran mukaan uusi painokone on tulossa markkinoille ensi vuonna ja siinä on neljä keskeistä ominaisuutta.
– Tavoitteenamme on viedä automaatio ja tuottavuus uudelle tasolle. Automaatio on yhä tärkeämpää, kun osaavia operaattoreita on entistä vaikeampi löytää. Uusi kone tulee olemaan erittäin helppokäyttöinen, Uemura lupasi.
Konica Minolta rakentaa prototyyppinsä menestyneen AccurioLabel 230 -mallin pohjalle. Se sopii parhaiten keskisuureen digitaaliseen etikettituotantoon. Halutessaan asiakas voi varustaa koneen Intelligent Quality Optimiser (IQ) -järjestelmällä, joka yksinkertaistaa työnkulkuja, mahdollistaa jopa 1 600 metrin mittaiset tulostusajot ja varmistaa tarkan värirekisteröinnin täydellä nopeudella (23,4 m/min). Tulostustarkkuus on nostettu tasolle 1200 x 2400 dpi.
Labelexpossa prototyyppiä esiteltiin yhdessä Konica Minoltan digitaalisten työnkulkuratkaisujen portfolion ja MGI Digital Technologyn kanssa.

Osastolla esiteltiin myös MGI:n JETvarnish 3D Web 400 digitaaliseen viimeistelyyn, MGI Octopus Web -hybridi digitaaliseen stanssaukseen ja jälkikäsittelyyn sekä GM DC350Mini Basic, joka on suunniteltu puolirotaatioon perustuvaan stanssaukseen ja laminointiin.
Konica Minolta on päättänyt hyödyntää markkinoita, jotka analyytikko Smithers Pira mukaan kasvavat lähes 60 prosenttia yltäen 20 miljardiin dollaria vuoteen 2032 mennessä.
– Olemme digitaalisen etikettipainamisen eturintamassa, ja se tarjoaa jännittäviä mahdollisuuksia painopalveluiden tuottajille, Uemura sanoi.