Kaupat ovat onnistuneet vähentämään ruokahävikkiä eri keinoin. Viime vuonna hävikiksi päätyi enää 1,79 prosenttia myytävistä elintarvikkeista.
Vuonna 2016 Päivittäistavarakauppayhdistyksen (PTY) jäsenyrityksissä hävikiksi päätyi 1,79 % elintarvikkeista. Edellisenä vuonna vertailukelpoinen luku oli 1,84 %. Lukuun sisältyvät ruoka-apuun annettavat tuotteet muuhun hyötykäyttöön kuten biokaasun, bioetanolin ja rehun valmistukseen menevän hävikin lisäksi. PTY julkaisee tunnuslukunsa kaupan ruokahävikistä nyt toista kertaa.
Hävikkiluku kuvaa päivittäistavarakaupan myymälöiden ja kaupan oman logistiikan tunnistettua elintarvikehävikkiä. Siihen on laskettu myynnistä esimerkiksi myyntiajan loppumisen, laadun heikkenemisen tai pakkausten rikkoutumisen takia poistetut elintarvikkeet. Lukuun ei lasketa varkaushävikkiä tai hinnanalennuksia, mutta ruoka-apu on mukana hävikkinä. Luku ei koske Foodservice-tukkukauppaa, joka toimittaa elintarvikkeita mm. ravintoloille ja julkishallinnon keittiöille.
PTY:n mukaan kaupat ovat tehokkaita ruokahävikin vähentämisessä. Avainasemassa onnistumisessa ovat ammattitaitoinen henkilökunta sekä sähköiset ennuste- ja tilausjärjestelmät ja tehokas logistiikka. Myös vapautuneet aukioloajat ovat auttaneet pienentämään hävikkiä. Tuotteita voidaan lisäksi myydä alennetuilla hinnoilla parasta ennen -merkinnän tai viimeinen käyttöpäivä -päiväyksen lähestyessä.
Kaupan ketjut ovat meneillään olevalla Hävikkiviikolla tiedottaneet panostuksistaan ruokahävikin pienentämiseen. K-ryhmä asetti jo vuonna 2013 tavoitteekseen vähentää K-ruokakaupoissa syntyvää ruokahävikkiä kymmenen prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Hävikki vähenee tällä hetkellä 1–2 %:n vuositahdilla.
Lidl Suomi kertoo elintarvikehävikin laskeneen myymälöissään vuonna 2016 kiloissa mitattuna yli 10 prosentilla 1,35 prosenttiin. Luvussa ovat mukana niin ruoka-apuun annettavat tuotteet kuin energiantuotannossa ja rehunvalmistuksessa hyötykäyttöön menevä hävikki.
Vuonna 2016 S-ryhmän ruokahävikki oli 1,63 prosenttia. Luku sisältää myös hyväntekeväisyyteen lahjoitetut tuotteet.
”Hävikin määrä suhteessa myyntiin on pienentynyt jo yli 10 vuoden ajan. Tavoitteenamme on edelleen pienentää sitä 15 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2020 mennessä”, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo. Yhtenä keinona ryhmä on aloittanut ilta-alen, jossa punalaputetuista elintarvikkeista annetaan viimeisinä aukiolotunteina 60 prosentin alennus.