Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
Olut on monille tärkeä osa jouluruokailua, mutta usein jääkaappiin jää muutama pullo jouluolutta juhlan jälkeen. Yli puolella jouluoluen ostajista olut on juomatta joulun jälkeen. Tämä selviää Carlsberg Sverigen ja Eriksbergin tilaamasta uudesta tutkimuksesta, jossa halutaan kiinnittää huomiota siihen, että eräällä keinolla voi vähentää joulun jälkeistä hävikkiä. Näin ”joulu kestää pääsiäiseen asti”.
Yli kolmannes ruotsalaisista (35 prosenttia) pitää olutta joulupöydän tärkeimpänä juomana. Erityisesti tätä mieltä ovat eläkeläiset, joista lähes joka toinen (49 prosenttia) sanoo suosivansa olutta muun juoman sijaan jouluna. Tämä käy ilmi Carlsberg Sverigen ja Eriksberg-brändin Kantar Sifolla teettämästä kyselystä, joka toteutettiin ennen joulua.
— Jouluolut kuuluu perinteisesti joulupöytään, mutta on myös selvää, että sitä jää juomatta. Haluamme kiinnittää tähän huomiota ja inspiroida kuluttajia ajattelemaan uusin tavoin ja kestävämmin keinoin, sanoo Carlsberg Sverigen vastuullisuusjohtaja Anna Anderberg.
Uusi jouluolutetiketti kiinnittää huomiota hävikkiin
Ruotsissa kotitaloudet ovat vastuussa suurimmasta osasta ruokahävikkiä. Juhlapyhien aikana se kasvaa entisestään, ja Eriksberg on kehittänyt tämän takia kaksi etikettiä vuoden jouluoluelle. Jäljelle jääneistä pulloista voi jo alkaa maistella pääsiäistä vaihtamalla jouluetiketti pääsiäisversioon. Yhdellä ja samalla pullolla olut sopii kahteen juhlaan sen sijaan, että se kaadettaisiin pois kuusen mukana.
— Tiedämme, että moni ostaa enemmän jouluolutta kuin mitä he todella juovat, ja halusimme löytää fiksun tavan kiinnittää huomiota hävikkiin. Toivomme, että tämä herättää keskustelua joulupöydässä ja myöhemmin myös pääsiäispöydässä, sanoo Eriksbergin tuotepäällikkö Ida Vesterlund.
Tietoa tutkimuksesta
Kantar Sifo toteutti kyselyn 29. marraskuuta ja 2. joulukuuta välisenä aikana. Siihen osallistui 1 053 ruotsalaista, joiden ikä vaihteli 18:sta 79 vuoteen. Tavoitteena oli saada syvempää ymmärrystä ruotsalaisten kuluttajien näkemyksistä jouluoluen suhteen ennen joulua.