Orkla Sustainable Life -kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajien halu tehdä vastuullisia valintoja ei heijastu arjen tekoihin. Vaikka suomalaiset kuluttajat ovat halukkaita tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja arjessa, vastuullisten tuotteiden tunnistamista pidetään vaikeana. Halu toimia vastuullisesti ei tuoreen tutkimuksen mukaan aina näy arjen valinnoissa.
Jopa 74 % suomalaisista haluaisi ostaa vastuullisia tuotteita ja suosia vastuullisia brändejä, mutta 69 % pitää vastuullisen tuotteen tunnistamista vaikeana. Vain 15 % ilmoittaa, ettei olisi valmis tekemään arjessa ilmaston kannalta parempia valintoja. Kiinnostus vastuullisia brändejä ja tuotteita kohtaan on noussut tutkimuksen mukaan lähes kymmenen prosenttia vuodesta 2019. 54 % vastaajista välttää tutkimuksen mukaan ostamasta tuotteita yrityksiltä, joita he eivät pidä vastuullisina.
Yleisimpiä ympäristötekoina, jotka ovat jo nyt osa kuluttajien arkea, mainittiin jätteiden kierrätys ja ruokahävikin vähentäminen (molemmat 75 %) sekä uusien vaatteiden ostamisen vähentäminen (58 %). Tutkimuksen mukaan kuluttajat olisivat valmiita erityisesti kierrättämään jätteitä (77 %), säästämään energiaa (67 %) ja vähentämään kokonaiskulutustaan (51 %) oman ympäristöjäljensä pienentämiseksi.
Erityisesti vanhimpien vastaajien joukossa jätteiden kierrätys ja ruokahävikin vähentäminen korostuivat, kun taas nuoremmat vastaajat välttävät muita ikäryhmiä enemmän ostamasta muovipakkauksia, suosivat pesuaineiden ja muiden hygieniatuotteiden täyttöpakkauksia sekä syövät vähemmän lihaa ilmaston vuoksi.
Huoli luonnon monimuotoisuudesta on tutkimuksen mukaan kasvussa, ilmastonmuutos koettiin edelleen tärkeimmäksi ympäristökysymykseksi 72 % vastaajista on huolissaan ilmastonmuutoksesta, ja myös nykypäivän merkittävämmäksi ympäristökysymykseksi nousi kyselyssä ilmastonmuutos. Seuraavaksi eniten huomiota ympäristöasioissa vaativat vastaajien mielestä muovin määrä meressä sekä jätteiden määrä. Huoli luonnon monimuotoisuudesta on kyselyn mukaan nousussa: 23 % vastaajista ilmoitti sen olevan merkittävämpien ympäristökysymysten joukossa.
Ilmastoskeptikkoja on Suomessa vähän, vain 15 % oli sitä mieltä, ettei maailmaa uhkaa ilmastokriisi. Suurimmat erot löytyvät sukupuolten väliltä, naiset ovat yleisesti ottaen miehiä huolestuneempia ilmastosta.