Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-02-03
PÄIVITETTY: 2025-02-05


Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.

Molemmat tuotteet olivat aluksi lähijäätelöitä, joita valmistivat Järnaglass Södermanlandissa ja Alvestaglass Smoolannissa. Sittemmin ne päätyivät elintarvikekonserni Lohilo Foods AB:lle, joka valmisti tuotteita vielä muutama vuosi sitten omassa tehtaassaan Växjössä. Tehdas kuitenkin suljettiin,  valmistus ulkoistettiin ensin Ruotsiin, sitten Liettuaan ja lopulta Alankomaihin.

— On selvää, että monet kuluttajat tunsivat tulleensa huijatuiksi. He luulivat ostaneensa paikallisesti tai ainakin Ruotsissa valmistettua jäätelöä, mutta valmistus olikin siirretty Euroopan tehtaisiin, Äkta vara -järjestön toiminnanjohtaja ja toinen perustaja Björn Bernhardson kommentoi.

— Jos tuotteen nimessä on paikkakunta tai siihen liittyvä alkuperäviittaus, yrityksellä on suurempi vastuu siitä, miten kuluttaja sen mieltää.

Ennätyspaljon ehdokkaita

Vuoden ruokahuijausta äänestettiin vilkkaasti. Ehdokkaita oli ennätykselliset 405, ja myös annettuja ääniä oli toiseksi eniten sitten kilpailun aloituksen vuonna 2015.

— Suuri kiinnostus osoittaa, että tällaiselle antipalkinnolle on edelleen tarvetta. Kuluttajilla on oikeus ilmaista mielipiteensä, kun yritykset menevät liian pitkälle. On myös huomionarvoista, että huijauksia löytyy yhä kaupoista, vaikka monet aiempien vuosien finalistit ovatkin sittemmin parantaneet toimintaansa, sanoo Björn Bernhardson.

Antipalkinnon perustelut

”Mitä yhteistä on edullisella jäätelömerkillä ja premium-tuotteella? Kumpaakaan ei valmisteta paikkakunnilla, joiden mukaan ne on nimetty ja joissa niiden pienimuotoinen tuotanto aikoinaan alkoi. Molemmat ovat kuuluneet jo usean vuoden ajan elintarvikekonserni Lohilo Foods AB:lle. Muutama vuosi sitten Lohilo sulki oman jäätelötehtaansa Växjössä ja siirsi tuotannon ulkomaille – ensin Liettuaan ja myöhemmin Alankomaihin. Tämä tieto on mainittu vain pienellä tekstillä pakkauksen takapuolella. Brändien historiasta kertovissa mainosteksteissä, verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa asiasta ei mainita lainkaan. Järnaglassin pakkauksessa lukee edelleen ’Aitoa jäätelökäsityötä vuodesta 2008’, vaikka esimerkiksi vaniljajäätelön maito on vaihdettu rasvattomaan maitoon ja rasvattomaan maitojauheeseen.”

Äänestyksen tulokset

Alvestaglass & Järnaglass – 7 793 ääntä

Mutti Pizza sauce classica – 5 967 ääntä

Gevalia Ebony ja Milea ym. – 5 145 ääntä

Ica Pasta tortellini ricotta & spenat – 3 088 ääntä

Axa Gold Fruit müsli – 2 359 ääntä

Kaikkiaan annettuja ääniä: 24 352

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1