Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-02-03
PÄIVITETTY: 2025-02-05


Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.

Molemmat tuotteet olivat aluksi lähijäätelöitä, joita valmistivat Järnaglass Södermanlandissa ja Alvestaglass Smoolannissa. Sittemmin ne päätyivät elintarvikekonserni Lohilo Foods AB:lle, joka valmisti tuotteita vielä muutama vuosi sitten omassa tehtaassaan Växjössä. Tehdas kuitenkin suljettiin,  valmistus ulkoistettiin ensin Ruotsiin, sitten Liettuaan ja lopulta Alankomaihin.

— On selvää, että monet kuluttajat tunsivat tulleensa huijatuiksi. He luulivat ostaneensa paikallisesti tai ainakin Ruotsissa valmistettua jäätelöä, mutta valmistus olikin siirretty Euroopan tehtaisiin, Äkta vara -järjestön toiminnanjohtaja ja toinen perustaja Björn Bernhardson kommentoi.

— Jos tuotteen nimessä on paikkakunta tai siihen liittyvä alkuperäviittaus, yrityksellä on suurempi vastuu siitä, miten kuluttaja sen mieltää.

Ennätyspaljon ehdokkaita

Vuoden ruokahuijausta äänestettiin vilkkaasti. Ehdokkaita oli ennätykselliset 405, ja myös annettuja ääniä oli toiseksi eniten sitten kilpailun aloituksen vuonna 2015.

— Suuri kiinnostus osoittaa, että tällaiselle antipalkinnolle on edelleen tarvetta. Kuluttajilla on oikeus ilmaista mielipiteensä, kun yritykset menevät liian pitkälle. On myös huomionarvoista, että huijauksia löytyy yhä kaupoista, vaikka monet aiempien vuosien finalistit ovatkin sittemmin parantaneet toimintaansa, sanoo Björn Bernhardson.

Antipalkinnon perustelut

”Mitä yhteistä on edullisella jäätelömerkillä ja premium-tuotteella? Kumpaakaan ei valmisteta paikkakunnilla, joiden mukaan ne on nimetty ja joissa niiden pienimuotoinen tuotanto aikoinaan alkoi. Molemmat ovat kuuluneet jo usean vuoden ajan elintarvikekonserni Lohilo Foods AB:lle. Muutama vuosi sitten Lohilo sulki oman jäätelötehtaansa Växjössä ja siirsi tuotannon ulkomaille – ensin Liettuaan ja myöhemmin Alankomaihin. Tämä tieto on mainittu vain pienellä tekstillä pakkauksen takapuolella. Brändien historiasta kertovissa mainosteksteissä, verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa asiasta ei mainita lainkaan. Järnaglassin pakkauksessa lukee edelleen ’Aitoa jäätelökäsityötä vuodesta 2008’, vaikka esimerkiksi vaniljajäätelön maito on vaihdettu rasvattomaan maitoon ja rasvattomaan maitojauheeseen.”

Äänestyksen tulokset

Alvestaglass & Järnaglass – 7 793 ääntä

Mutti Pizza sauce classica – 5 967 ääntä

Gevalia Ebony ja Milea ym. – 5 145 ääntä

Ica Pasta tortellini ricotta & spenat – 3 088 ääntä

Axa Gold Fruit müsli – 2 359 ääntä

Kaikkiaan annettuja ääniä: 24 352

Jatka lukemista

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Tässä ovat Vuoden 2024 ruokahuijauksen finalistit

Mysliä, jossa sokeri lasketaan hedelmäksi, kutistuvia kahvipakkauksia ja vedellä maustettua pizzakastiketta.
matbluff

Ishida Europe on avainroolissa Maple Leafsin valtavassa kanatehtaassa

Maple Leaf Foods, yksi Kanadan johtavista liha- ja siipikarjatuottajista, on avannut hiljattain uuden kananlihaa käsittelevän tehtaan Londonissa, Ontariossa. Tämä mittava 772 miljoonan Kanadan dollarin (n. 516 milj. euron) investointi käyttää Ishida Europen huipputeknologiaa.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka

FSCC 22 000 avasi FrontPacille uusia mahdollisuuksia elintarviketeollisuudessa

Packnews tapasi iloisen Martin Enocsonin Arlövissä sijaitsevassa pääkonttorissa. Menimme sinne saadaksemme aineistoa toimitukselliseen juttuun, ja niin myös saimme, mutta Martin aloitti kertomalla uudesta sertifikaatista. FrontPac oli läpäissyt 22. tammikuuta FSCC 22 000 -sertifikaatin vaatimukset. Se avaa uusia, kiinnostavia mahdollisuuksia elintarviketeollisuudessa.
serti