Ikea tutkii painettua elektroniikkaa sisältävien älyetikettien käyttöönottoa tuotteissaan. Alan toimittajilta on pyydetty tietoa ratkaisuista.
Ikealla olisi suuri merkitys tiennäyttäjänä, jos se päättäisi vaihtaa etikettinsä perinteisistä analogisista etiketeistä älyetiketteihin. Nyt yritys pyytää toimittajia maailmanlaajuisesti esittelemään ratkaisuja, joilla voidaan tehdä tuotteista älykkäimpiä ja myös säästää kustannuksia. Pyyntö kulkee nimellä Ikea Printed Electronics Open Innovation Challenges, ja asiasta kertoi AIPIA-järjestö, joka on erikoistunut älypakkauksiin.
Ikea haluaa ensi sijassa löytää uusia tapoja tuottaa lisäarvoa asiakkailleen. Yksi esimerkki voisi olla tuotetiedon variointi etiketissä sen mukaan, missä markkinalla tuote myydään. Etiketti aktivoitaisiin vasta, kun tuotteen määränpää tiedetään. Etiketti voisi olla kooltaan jopa 15 x 15 senttiä ja sisältää monimutkaisia merkkejä sekä tekstiä.
Ikea on myös kiinnostunut ratkaisuista, joissa asiakas voi saada tuotteesta tietoa mobiililaitteellaan esimerkiksi NFC:n avulla.