HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-12-18
PÄIVITETTY: 2025-01-08


AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.

— HolyGrail 2.0 on yksi suurimmista yhteistyöhankkeista, joita on koskaan toteutettu pakkausjätealalla, Jan ’t Hart korosti. Siinä on mukana yli 160 yritystä ja organisaatiota koko pakkausalan arvoketjusta.

— Tavoitteenamme on osoittaa digitaalisen vesileimateknologian tekninen ja taloudellinen toimivuus ja todistaa, että tämä teknologia voi mullistaa jätehuollon.

Digitaalisten vesileimojen voima

Digitaaliset vesileimat ovat näkymättömiä koodeja, jotka integroidaan pakkausmateriaaleihin. Näitä koodeja voidaan lukea tunnistuslaitteilla, mikä mahdollistaa jätteen tarkemman lajittelun.

Jan ’t Hart selittää:

— Tämän teknologian ainutlaatuisuus on siinä, että vesileimat ovat näkyvissä kaikkialla pakkauksessa, jolloin tunnistustodennäköisyys on paljon suurempi kuin esimerkiksi QR-koodeilla.

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart.

 

HolyGrail 2.0 -projekti koostuu kolmesta vaiheesta. Niissä kehitetään prototyypit, ne testataan laboratorioissa, puoliteollisissa ympäristöissä ja kaupallisissa laitoksissa.

— Olemme tällä hetkellä kolmannessa vaiheessa, Jan ’t Hart kertoo.
— Tämä on teollinen testausvaihe, jossa sovellamme teknologiaa laajassa mittakaavassa. Lopullisena tavoitteenamme on saavuttaa TRL 9:n tekninen valmiustaso, mikä tarkoittaa testattua ja kaupallistamiseen valmista ratkaisua.

Lupaavia tuloksia

HolyGrail 2.0:n testitulokset ovat lupaavia. Ensimmäisissä vaiheissa prototyypit saavuttivat 99 prosentin tunnistusasteen ja 95 prosentin puhtausasteen.

— Nämä luvut ovat poikkeuksellisia ja antavat luottamusta teknologian mahdollisuuksiin, sanoo Jan ’t Hart.

Hän korostaa, että kolmannessa vaiheessa keskitytään realistisiin olosuhteisiin, joissa käytetään jätevirtoja Saksasta ja Tanskasta.

— Ensimmäisissä testeissä olemme jo tunnistaneet yli 2,4 miljoonaa vesileimattua esinettä, mikä todistaa teknologian tarkkuutta.

Haasteet ja tulevaisuuden suunnitelmat

Vaikka tulokset ovat lupaavia, Jan ’t Hart myöntää, että haasteita on edelleen. Joustavia pakkauksia voi olla vaikeampi lajitella niiden epäsäännöllisten muotojen vuoksi, mutta testit osoittavat, että tunnistusaste on yli 99 prosenttia niissäkin.

Toinen haaste on teknologian laajamittainen käyttöönotto.

— Teemme yhteistyötä kierrättäjien ja tuotemerkkien omistajien kanssa rakentaaksemme kestävän infrastruktuurin.

Pilotit käynnistetään Belgiassa ja Saksassa seuraavien kahden vuoden aikana. Niissä kehitetään teknologiaa jäykkien ja joustavien pakkausten lajitteluun ja kierrätykseen.

Digitaalinen tulevaisuus

Teknisten näkökohtien lisäksi Jan ’t Hart korosti digitalisaation merkitystä kiertotaloudelle.

— Digitalisaatio on olennaista, jotta saamme pääsyn oikeisiin materiaaleihin ja voimme toteuttaa kiertotalouden.

Hän painotti, että HolyGrail 2.0 ei keskity pelkästään vesileimoihin, vaan myös muihin teknologioihin, kuten tekoälyyn perustuvaan tunnistukseen.

— Jatkamme innovointia ja pyrimme tekemään pakkausketjusta tulevaisuuden tarpeisiin sopivan.

— Olemme todistaneet, että tämä teknologia toimii. Nyt on aika laajentaa ratkaisua ja varmistaa, että voimme saavuttaa Euroopan kunnianhimoiset kierrätystavoitteet.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x