Onnea 60-vuotiaalle HK:n Siniselle!
HK blöö, suomalaisten suosikkivihannes… Kuusikymppisellä Sinisellä lenkillä on monta lempinimeä. Ikonisen makkaran historia juontaa juurensa 1950-luvulle, jolloin makkaraa tehtiin käsityönä. Teolliseksi makkaranvalmistus kehittyi, kun HK:n makkaramestari kehitti tavan ruiskuttaa makkaramassaa keinosuoleen. Nimi tuli, kun irtomakkaran kuoreen leimattiin sinisellä elintarvikevärillä sana lenkkimakkara erotuksena punaleimaiseen kiuasmakkaraan, ja kauppiaat alkoivat tilata tuotetta leiman värin mukaan. Siitä lähti Sinisen lenkin tarina, tavaramerkiksi HK Sininen rekisteröitiin vuonna 1980.
Vuodesta 1973 lähtien lenkki on pakattu muoviseen tyhjiöpakkaukseen ja painatus siirrettiin kuoresta pakkauksen päälle. Pakkaus on kokenut historiansa aikana vain kolme varovaista pakkausilmeen uudistusta. Muovikalvoa on ohennettu vuosien aikana ja nykyisin pakkaus myös aukeaa kulmasta vetämällä.
Kansallismakkara viettää juhliaan työn merkeissä, mutta virstanpylvään kunniaksi on lanseerattu uusi Aurajuusto-makuvariantti, josta odotetaan myyntimenestystä.