Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Grafiska Företageniin kuuluu jäseniä sekä graafiselta alalta että pakkausteollisuudesta. Molemmat sektorit kuvastavat melko hyvin Ruotsin talouden kehitystä, sillä ne reagoivat talouden vaihteluihin varhain. Suhdannebarometrissä – joka toteutettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2023 – kysyttiin 30 suurimman jäsenyrityksen näkemyksiä teollisuuden, elintarvikkeiden, verkkokaupan ja kuluttajasektorin tilanteesta. Arviointi tapahtui asteikolla 1–5, jossa korkein luku tarkoitti erinomaista tilannetta.
– On selvää, että olemme taantumassa. Yleisesti voi sanoa, että markkinat ovat melko synkät, Eva Glückman totesi Grand Hotellissa Lundissa pidetyssä kokouksessa.
– Kuluttajasektorin kanssa toimivat eivät näe valonpilkahduksia. Teollisuussektoria palvelevat yritykset taantuvat, samoin verkkokauppa. Ylipäätään ei nähdä minkään segmentin volyymien kasvavan.
– Markkina on epävarma, sääntelyt ovat epävarmoja, kustannukset korkeita ja kysyntä heikkoa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että suhdannetilanteesta saatu kuva on jakautunut – toisaalta vallitseva tilanne koetaan hieman valoisampana kuin kuusi kuukautta sitten, mutta toisaalta yritykset antavat kaikista markkinasegmenteistä, lukuun ottamatta elintarvikesektorista, negatiivisemman kuvan verrattuna edelliseen mittaukseen.
– Tulevaisuuden suhteen valitettavasti hieman useammat ajattelevat nyt negatiivisemmin kuin aiemmin, ja ekonomistit ennustavat hieman pidempää, pitkitettyä taantumaa. Monet puhuvat käänteestä vuonna 2025, mutta se tuntuu hieman epävarmalta. Keväällä esitetyn suhdanneindikaattorin valonpilkahdus näyttää kadonneen.
Glückman nosti esille myös osaajien saatavuuden. On vaikeaa saada nuoria kiinnostumaan kyseisillä aloilla työskentelystä.
– Yritämme nyt levittää tietoa siitä, mitä graafisella alalla työskentely tarkoittaa. Yksi keino ovat keväällä julkaistavat videot, joissa vieraillaan yrityksissä. Niitä julkaistaan sosiaalisessa mediassa sanoman levittämiseksi.
– Lisäksi järjestämme erityisiä tiedotustilaisuuksia opinto- ja ammatinvalinnanohjaajille, jotta heidän olisi helpompi kertoa alasta oppilaille, jotka ovat siirtymässä työelämään.
Grafiska Företagenin ohjelmaosuus päättyi Anna Freijin esitykseen työehtosopimusneuvotteluista.
Ensi vuonna Grafiska Företagen järjestää Tulevaisuuspäivät Nordic Light -hotellissa Tukholmassa 21. toukokuuta.