Fazerin Alku oli vuoden paras lanseeraus

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-05-01
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Fazerin uuden Alku-puuron lanseeraus oli vuoden 2015 paras AdProfit 2015 -kilpailun tuomariston mukaan. Sekä puuro että sen pakkaus on palkittu aiemmin.

AdProfit-kilpailun tuomariston mukaan Fazer uudisti puuron roolin. Alku-brändin onnistunut laajennus kilpailtuun puurokategoriaan sai hyvän markkinaosuuden omaleimaisilla ja hyvillä tuotteilla. Katteet per kilo ja kaupallinen tulos ovat omaa luokkaansa. Tuote oli lanseeraussarjan selkeä ja puhdasoppinen voittaja.

Fazer näki Suomen puuromarkkinoilla aukon ja päätti ottaa osansa Alku-puuroperheellä. Koko puuroelämys päätettiin uudistaa tuotteesta pakkaukseen sekä tapaan ajatella ja puhua siitä. Kampanjan tavoitteena oli uudistaa ihmisten rutiineja ja tehdä “tylsästä” puurosta kiinnostava ruoka, jopa puheenaihe.

Pakkaus ja puurokin palkittu
Fazer valitsi mainostoimisto SEKin lanseerauksen viestintäkumppaniksi. SEK vastasi myös Alku-puurojen mainonnasta ja pakkaussuunnittelusta. Pakkauksesta tuli niin onnistunut, että se voitti kestävän kehityksen palkinnon arvostetussa 2015 Pro Carton ECMA Awards -kilpailussa. Pakkaus sai tunnustusta hyvin houkuttelevasta ulkoasusta ja käytännöllisyydestä. Hiutaleita ei ole pakattu muoviseen sisäpussiin, ja pakkaus suljetaan yhtä kulmaa painamalla.

Pakkauksessa on käytetty Metsä Boardin kartonkia. Graafisen suunnittelun teki Dragon Rouge / SEK & GREY ja toteutuksen AR Carton Oy. 

Fazer Alku Sadonkorjuupuuro valittiin myös Vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi 2015.
 

 

 

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt