Etikettimarkkinat kasvavat nopeasti Euroopassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-09-05
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Euroopan etikettimarkkinat kasvavat nopeasti Finat Radarin mukaan. Tuotantosarjojen keskipituudet lyhenevät myös nopeasti ja digitaalinen painaminen yleistyy.

Finat Radar on alan kansainvälisen järjestön Finatin puolivuosittain tehtävä laaja trendiraportti. Se perustuu alan tilastoihin ja verkkokyselyyn. Painopiste kyselyssä on etikettien ja tarrojen jalostusmarkkinoissa.

Raportin mukaan alan kasvu oli viime vuonna noin 5 % ja etikettipainajien ja jalostajien myyntitulot kasvoivat keskimäärin 8 %.

Etikettien ja tarrojen kysynnässä on muutoksia, jotka vaikuttavat tuotantosarjojen selvänä lyhenemisenä. Versisointi, monikielisyys ja paikallisuus yleistyvät tuotannossa. Brändien omistajat haluavat myös tehdä nopeita markkinaoperaatioita ja personoida etikettejä. Tästä seuraa sarjojen lyheneminen sekä perinteisessä että digitaalisessa painamisessa. Perinteisessä painamisessa sarjat ovat lyhentyneet 22 % ja digitaalisessa 12 %. Jyrkintä pudotus on ollut juomien valmistuksessa, kauneuden ja terveydenhoidon tuotteissa sekä kestokulutustavaroissa.

– Alan tuotantotekniikka on hyvin monimuotoista. Ensimmäistä kertaa digitaalisiin etikettipainokoneisiin aiotaan seuraavan puolen vuoden aikana investoida enemmän kuin perinteisiin, sanoo Jules Lejeune, Finatin toimitusjohtaja.

Lejeunen mukaan monet alan yritykset investoivat myös vaihtoehtoisiin tekniikoihin kuten sleevereihin ja joustopakkauksiin.

Investoinneissa ovat yleistyneet monipuoliset etikettien tuotantolinjat, joita on tarjolla sekä digitaalisina että perinteisellä tekniikalla.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak