Elintarviketeollisuuden maaliskuun talouskatsaus kertoo, että ruoka- ja juomayrityksissä tilauskanta on vähitellen vahvistunut ja ala investoi voimakkaasti.
Tuotannon odotetaan kasvavan myös lähikuukausina. Elpyminen jatkuu hiljakseen kotimaan markkinoiden vetämänä.
”Elintarviketeollisuuden tuotteista 85 prosenttia myydään kotimaassa. Suomalaisten ostovoiman kehitys ja luottamus talouteen ovat alalle juuri nyt todella tärkeitä, jotta hyvä kehitys vahvistuu”, ETL:n toimitusjohtaja Heikki Juutinen painottaa.
Ruoka- ja juomayritysten kirkastuneita näkymiä varjostaa tiukka hintakilpailu, joka näkyy hintojen kehityksessä. Elintarvikkeiden kuluttajahinnat laskivat koko viime vuoden. Samaan aikaan kansainväliset elintarvikeraaka-aineiden indeksit kohosivat reilusti.
Vienti virisi loppuvuodesta
Kasvua elintarviketeollisuuteen haetaan kansainvälisiltä markkinoilta, ja myönteistä on, että vientihinnat ovat selvässä nousussa. Elintarvikkeita vietiin 1,5 miljardilla eurolla vuonna 2016. Vienti ei vielä yltänyt vuoden 2015 tasolle. Vajausta oli yhden prosentin verran.
”Vienti virisi selvästi loppuvuodesta, ja uskomme että kehitysluvut kääntyvät plussalle tänä vuonna. Noin kaksi vuotta toimineessa Food From Finland -vientiohjelmassa on jo toistasataa yritystä ja kauppoja tuntuu syntyvän. Myös vientituotteiden ja vientimaiden kirjo laajenee. Nyt tähdätään pidemmälle jalostettujen ruokien ja juomien vientiin”, Juutinen kertoo.
Elintarviketeollisuus on vahva investoija talouden suhdanteista riippumatta. Vuosi 2016 oli investointien huippuvuosi. Investoinnit kohosivat 529 miljoonan euroon. Tänä vuonna investoinnit asettuvat hyvälle 452 miljoonan euron tasolle.