Drupa alkaa pian – tässä on kuusi trendiä, joita kannattaa pitää silmällä

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2024-04-22
PÄIVITETTY: 2024-04-24
Kuva: Messe Düsseldorf

Kahdeksan vuoden tauon jälkeen pääsemme jälleen Drupa-messuille ja näemme, mitä toimittajat uskovat meidän tarvitsevan. Tästä löydät kuusi trendiä, joita kannattaa seurata messuhalleissa.

Pandemia pysäytti Drupa-messut vuonna 2020 ja melkein tuhosi koko Drupa-organisaation, joka toimii järjestääkseen graafiset messut kerran neljässä vuodessa. He toteuttivat pienen digitaalisen messun vuonna 2021, jota kukaan ei sen jälkeen ole kaivannut. Sen jälkeen he pitivät useita paikallisia konferensseja, mikä auttoi heitä luomaan uudelleen organisaationsa, sanoo Drupan johtaja Sabine Geldermann. Hänen mukaansa tämän seurauksena Druba on nyt saanut entistä paremman kontaktin yrityksiin ja markkinoihin ja voi siksi järjestää tapahtuman, joka heijastaa markkinoiden tarpeita.

Messut näyttävät olevan hieman pienemmät kuin viime kerralla, kun kävin Drupassa vuonna 2016. Yhteensä 18 hallia on käytössä, mutta remontit ja yhdistämiset voivat vaikuttaa asiaan.

Sabine Geldermann pitää toimintaa yllä Drupa-organisaatiossa. Kuva: Messe Düsseldorf.

Näytteilleasettajia on yli 1 500 kaikkiaan 49 maasta. Kiinasta heitä on eniten: yli 380. Kuusi näytteilleasettajaa on Tanskasta, kymmenen Ruotsista ja yksi Norjasta.

Kuusi selvää trendiä

Kuudennen kerran sitten vuoden 2000 Drupa kutsui lehdistön Pre-Drupa-tiedotustilaisuuteen, johon oli valittu 18 suurinta näytteilleasettajaa kertomaan panoksestaan Drupassa. Vaikka kukin korosti omaa osuuttaan hieman eri tavalla, alalla vallitsee melko suuri yhteisymmärrys trendeistä tai haasteista, joita se kohtaa. Tässä ovat niistä kuusi suurinta:

1. Kestävä kehitys

Koenig & Bauerin toimitusjohtaja ja Drupan johtoryhmän puheenjohtaja tohtori Andreas Plesske nimesi kestävän kehityksen ensimmäisenä ja suurimpana globaalina trendinä.

— Kestävyys on kaikkialla. Se ei ole vain lakeja ja määräyksiä. Sitä ohjaavat suurelta osin suuret valmistajat ja se valuu kuin vaivihkaa markkinoille. Voimme yhtä hyvin tottua siihen. Se on täällä jäädäkseen. Hyvä uutinen on, että se ei ole ristiriidassa omien yritystavoitteidemme kanssa. Energian ja raaka-aineiden kustannukset ovat räjähtäneet, ja työskentelemällä määrätietoisesti niiden vähentämiseksi autamme sekä maailmaa että itseämme.

Mutta kestävyys on paljon enemmän kuin vain jätteiden ja energiankulutuksen vähentämistä. EU:lla on käynnissä olemassa oleviin sertifikaatteihin perustuva metsienpuhdistusprojekti, mikä toivottavasti tekee kestävien valintojen tekemisen helpommaksi esimerkiksi materiaalien osalta. Mutta ainakin on selvää, että suuri osa toimittajista kertoo vähentävänsä energiankulutusta tai käyttävänsä uusia teknologioita, jotka vähentävät hävikkiä.

2. Digitalisointi

Poikkeuksetta kaikki toimittajat nimeävät digitalisoinnin yhdeksi suurimmista ja relevanteimmista trendeistä. Tällä he tarkoittavat ensisijaisesti sitä, että digitaaliset tekniikat tulevat kasvamaan eniten seuraavien vuosien aikana, aivan kuten ne ovat tehneet viime vuosinakin. Voisi kuvitella, että kaiken tämän jälkeen ne hallitsisivat jo suurinta osaa väri- ja mustesuihkupainokoneista, mutta tämä ei pidä paikkaansa. On useita syitä, miksi näin ei ole (esimerkiksi nopeudet ja hinnat), mutta toisaalta se tarkoittaa myös, että potentiaali on valtava, koska sekä hinnat että nopeudet ovat yhä edullisempia.

Nykyään digitaalisia tulostimia on lähes joka tarpeeseen. Mainoskylttimarkkinoilla työskennellään suurelta osin digitaalisesti valmistettujen tuotteiden kanssa, ja monet alan asiantuntijoista odottavat digitaalisen etiketintuotannon tulevan hallitsevaksi vuoteen 2030 mennessä. Kirjapaino on myös ala, joka suuntaa kohti täysin digitaalista tuotantoa.

Toinen asia, jota digitalisointi koskee, on se, että kaikki prosessit tulevat yhä digitaalisemmiksi. Se tarkoittaa integraatiota, joka myös tulee olema yksi Drupan suurista muotisanoista.

3. Integraatio

Prosessien integrointi, sekä yrityksen sisäiset että myös alihankkijoiden ja asiakkaiden, muistuttaa jotenkin vallankumousta. Tulevaisuudessa suurin osa prosesseista sujuu automaattisesti ja tarvitsee vain hyväksynnän. Vain tällä tavalla voidaan saada aikaan tehokas ja vähemmän virhealtis data- ja tuotevirta.

Monet integraatioratkaisut ovat syntyneet erilaisista ohjelmistopaketeista, joiden tavoitteena on ollut tehokas tuotantovirta. Siksi yritykset kuten ESKO, Hybrid Systems, HP, Canon, Heidelberg ja Müller Martini tarjoavat kokonaisia integraatioratkaisuja.

Näyttää siltä, että yksi ala, jossa digitaalinen integraatio on edennyt pisimmälle, on kirjatuotanto. Useilla osastoilla esitellään sataprosenttisesti automatisoituja kirjatuotantoratkaisuja.

4. Automaatio

Integraatio johtaa myös automaatioon. Kun data virtaa vapaasti, toimenpiteitä voidaan tehdä ilman ihmistä. Siksi voit jopa lähettää automaattisia ohjelmistokäskyjä esimerkiksi sähköpostilla, käynnistää tuotannon, kun asiakirja on valmis ja kone vapaa. Robotit voivat käsitellä mekaanisia, raskaita ja aikaa vieviä tehtäviä, kuten raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden siirtelyä.

Ei ole epäilystäkään siitä, että Drupassa näemme paljon automaatioon perustuvia ratkaisuja. Useat niistä perustuvat tekoälyyn.

5. Pula osaavasta työvoimasta

Automaatio nähdään myös vastauksena yhteen nykyajan suurista haasteista – osaavan työvoiman puutteeseen. Muuallakin kuin Pohjoismaissa graafisen alan yritysten työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea. Tehokkuuden ja konsolidoinnin vuoksi uusia työntekijöitä ei juuri ole tarvittu vuosiin, mutta nyt useimmille alkaa valjeta, että toimitusketju on rikki. Siksi ala joutuu sekä kehittämään työpaikkoja, jotka houkuttelevat nuoria, päteviä ihmisiä, että pääsemään yhteisymmärrykseen yhä useampien tehtävien automatisoimisesta, koska ketään ei enää kiinnosta siirtää lavoja tai laittaa papereita ja levyjä painokoneeseen.

Monet merkit viittaavat siihen, että tähän ongelmaan on tulossa paljon ratkaisuja. Canon, Komori (MBO), Zünd ja Horizon ovat esitelleet robotteihin perustuvia ratkaisuja aiemmin, ja nyt mukaan on liittymässä useampia, kuten ECO3 ja HP.

6. Pakkauksien ja etikettien kysyntä kasvaa

Keskiluokka kasvaa ympäri maailmaa. Ihmisillä on enemmän rahaa ja he tarvitsevat enemmän tavaroita. Tämä näkyy suoraan pakkausten ja etikettien kysynnän jatkuvassa kasvussa. Myös yhä useammat toimittajat, etenkin painokoneiden valmistajat, tuovat ratkaisuja erityisesti etiketti- tai pakkaustuotantoon. Tuskin löytyy yhtään painokoneen toimittajaa, joka ei tarjoaisi jotain tällä alalla. Joten seurattavaa on tulossa paljon.

Enemmän kuin messut

Kahden päivän ajan, 30. ja 31. toukokuuta, Drupa tarjoaa huipputapahtuman, jossa käsitellään teknologiaa, liiketoimintaa, kestävyyttä, innovaatioita ja tekoälyä sekä erityistä suhdetta kuvien, kuvadatan ja painatuksen välillä. Yli 20 eri alan asiantuntijaa pitää 20 minuutin esityksiä.

Touchpoint koostuu useista erikoisnäyttelyalueista, joissa keskitytään pakkaamiseen, kestävään kehitykseen ja tekstiileihin. Alalla menestyneet valitut yritykset ja asiantuntijat esittäytyvät ja kertovat, miten he ovat saavuttaneet asemansa.

Osa maailman lehdistön edustajista Drupan tiedotustilaisuudessa. Kuva: Messe Düsseldorf.

Jatka lukemista

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce