
Smithersin uusi raportti The Future of Digital Print for Packaging to 2030 osoittaa, että pakkausten digitaalipainatus kasvaa nopeasti. Etiketti- ja pakkausmarkkinoiden osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 4,1 prosentista 5,8 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, samalla kun markkina-arvo kasvaa 22 miljardista lähes 37 miljardiin dollariin.
Mustesuihkutekniikkaa kehitetään eri segmenteille, ja yhä useammat perinteiset toimijat siirtyvät näille markkinoille. Digitaalipainatuksen edut ovat jo käyneet ilmi etikettien suhteen: vuonna 2025 yli 8 100 digitaalisen etikettipainokoneen odotetaan valmistavan 103 miljardia A4-kokoista etikettiä. Se vastaa 23,3 prosenttia markkina-arvosta.
Muiden pakkaussektoreiden kehitys on ollut hitaampaa. Digitaalipainatus kattaa nyt 4,1 prosenttia arvosta ja 1,3 prosenttia volyymista painettujen pakkausten/etikettien markkinoilla (arvoltaan 537 miljardia dollaria), mikä viittaa huomattavaan kasvupotentiaaliin erityisesti kartongin, aaltopahvin ja joustavien muovipakkausten suhteen.
Kasvua ytimenä on mustesuihkutekniikka, mutta haasteita on: jälkikäsittelyä ja värintarkkuutta on parannettava, ja turvallisuusvaatimukset hidastavat kehitystä elintarvikealalla. Tästä huolimatta digitalisaatio avaa uusia mahdollisuuksia ja tarjoaa painotaloille keinon erottautua ja saavuttaa kilpailuetua.