Digitaaliseen viimeistelyyn uusia ratkaisuja

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-09-27
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Digitaalinen viimeistelytekniikka oli Labelexpo-messujen yksi puhutuimmista aiheista. Digitaalisiin etikettipainokoneisiin on tulossa uusia mahdollisuuksia toteuttaa integroidusti erikoistehosteita.

HP antoi oman panoksensa keskusteluun julkistamalla Indigo GEM-ratkaisun, joka tarjoaa digitaalisen yhden ajon tekniikan erikoistehosteiden, esim. folioinnin, kohopainatuksen ja spottilakan toteuttamiseen.

Messuilla näkyi, että digipainokoneiden toimittajat panostavat paljon digitaaliseen viimeistelyyn. Tällä tavalla pystytään paremmin kilpailemaan perinteisten painotekniikoiden kanssa, joissa erityisesti erikoistehosteiden käyttö on ollut huippuluokkaa.

HP lupaa tuoda GEM-laitteen markkinoille ensi keväänä. Laitteiston on valmistanut JetFX ja se toimii in-line Indigo WS6800 -painokoneen kanssa. Laite on myös saatavilla erikseen Indigo-painokoneille. Integroitu yhden ajon tuotantolinja oli nähtävillä Labelexpossa, ja sen hintaluokka on 700 000 euroa. Tuotantonopeus on 40 – 60 metriä minuutissa.

Konica Minoltan tytäryhtiö MGI esitteli uuden JETvarnish 3DWeb -digipainokoneen, jossa käytetään monia eri tekniikoita erikoistehosteiden tuottamiseen. Konican uudessa etikettipainokoneessa on myös in-line GM:n viimeistely-yksikkö GM DC330Mini.

Digitaalisia integroituja viimeistelyratkaisuja esittelivät messuilla myös mm. Gallus, Edale, Screen ja Xeikon.

Lue lisää Labelexpo Europe -messujen uutuuksista seuraavasta Print&Media-lehdestä.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak