
Eriksberg lanseeraa nyt yksinkertaisen ja itse asiassa täysin yllätyksettömän joulukalenterin. Tarkoituksena on tarjota vaihtoehto kaikille niille, jotka ovat vuosien varrella kyllästyneet tai pettyneet joulukalentereihin. Kalenteri sisältää samanlaisen alkoholittoman jouluoluen joka päivä.
Eriksberg herättää klassikkonsa uudelleen eloon ja tuo markkinoille jälleen 24 pullon pakkauksen joulukalenterina. Lehdistötiedotteen mukaan joulukalentereista on tullut yksi viime vuosien hypetetyimmistä tuotteista, mutta usein myös yksi eniten pettymyksiä aiheuttavista. KantarMedian uuden tutkimuksen mukaan joka kolmas ruotsalainen on joskus pettynyt joulukalenterin sisältöön. KantarMedia selvitti asiaa Eriksbergin toimeksiannosta. Vastauksena tähän Eriksberg valitsi täysin toisen tien: se antoi uuden elämän jollekin, joka jo on olemassa.
Samaan aikaan kun joulukalenterien hinnat nousevat, sisältö tuottaa usein pettymyksen. Joka kolmas (37 prosenttia) ruotsalainen kokee, että sisältö harvoin vastaa odotuksia. Vastauksena tähän Eriksberg brändää klassisen 24-packinsa uudelleen: sama alkoholiton jouluolut, samassa pakkauksessa, esitettynä uudessa muodossa.
– Niin moni yrittää yllättää jouluna. Me teemme päinvastoin. Kun näin moni kertoo pettyneensä kalentereihinsa, tunsimme, että oli aika ajatella uudella tavalla ilman, että keksitään mitään uutta. Kalenterimme perustuu yksinkertaiseen ideaan: että saa juuri sitä, mitä odottaa, sanoo Carlsberg Sverigen markkinointijohtaja Ann Baker.
Asiakkaat haluavat selkeyttä – eivät lisää yllätyksiä
Tutkimus osoittaa, että läpinäkyvyys, ei yllätykset, tekevät ruotsalaiset tyytyväisiksi. Kuusi ihmistä kymmenestä (64 prosenttia) olisi tyytyväisiä kalenteriin, joka yksinkertaisesti vastaa sitä, mitä on luvattu. Lisäksi 69 prosenttia oli tyytyväisiä, jos ostos tuntuu hintansa arvoiselta. Juuri tämä oivallus sai Eriksbergin palaamaan perinteiseen muotoon: klassiseen 24-pakkaukseen. Se oli vastareaktio kertakäyttöisille kalentereille.
Ihmiset, jotka eivät osta joulukalentereita, perustelivat päätöksensä seuraavasti:
- 51 prosenttia käyttää mieluummin rahansa johonkin, jonka he tietävät haluavansa
- 24 prosenttia pitää joulukalentereita kestämättöminä
- 25 prosenttia pitää niitä liian kalliina.
Siksi Eriksberg ei ole kehittänyt uutta tuotetta, uusia pakkauksia tai “limited edition” -versioita. Sen sijaan he nostivat esiin jotakin, joka on ollut hyllyssä jo vuosia – muodossa, joka käytännössä on jo joulukalenteri.



