Kannattaako verkkokauppassa käyttää paperia vai muovia?

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-08-01
PÄIVITETTY: 2025-08-06

Pahvipussit vievät enemmän tilaa rullakoissa.

 

 

Minkälaisia pakkauksia verkkokauppiaiden tulisi käyttää? Ovatko paperipussit ympäristön ja talouden kannalta parempia kuin muovipussit? Tätä miettivät todennäköisesti monet verkkokauppiaat, eikä saatavilla ole paljoa faktaa päätösten tueksi. Eräs verkkokauppias pyysi Lundin yliopiston pakkauslogistiikan osaajia ottamaan asiasta selvää. Nyt projekti on valmis.

Verkkokaupassa on ymmärretty, että pakkaukset ovat tärkeitä asiakaskokemuksen, talouden ja ympäristön kannalta. Monet ovat siirtyneet muovipakkauksista paperisiin, mutta se ei välttämättä tarkoita, että ympäristö ja talous hyötyvät. Asia on monimutkainen. Merkittävä verkkokauppias pyysi Lundin yliopiston Campus Helsingborgin pakkauslogistiikkaa selvittämään faktat – kauppias ei uskaltanut päättää, sillä sitä saatettaisiin pitää ”viherpesuna”. Yritys oli aiemmin luopunut niin kutsutuista polybageista hyvällä menestyksellä. Yliopisto tarttui asiaan ja testasi pakkauksia käytännössä ulkopuolisen pakkaajan tiloissa ja analysoi tulokset. Daniel Hellström ja Yulia Vakulenko johtivat työtä yhteistyössä toisen vuoden tohtorikoulutettava Alexandra Kjellmanin kanssa. Hänellä on teollisuustalouden diplomi-insinööri ja erikoistunut liiketoimintaan ja innovaatioihin, jotka sisältävät myös logistiikan ja toimitusketjuineen.

– Teimme kahden viikon aikana useita kenttätestejä ja osallistuimme pakkaustyöhön logistiikkayrityksessä. Kokemuksia kertyi yhteensä noin 5 000 pakkauksesta muovi- ja paperipusseihin. Samaan aikaan kokenut henkilökunta työskenteli myös paperipussien parissa, kertoo Alexandra Kjellman innostuneesti.

– Pakkasimme itse, mutta käytimme myös paljon aikaa havainnointiin, keskusteluihin henkilökunnan kanssa ja eri prosesseihin osallistumiseen.

– Aluksi voimme todeta, että pakkausmateriaalin valinta vaikuttaa pakkausprosessiin. Muovipussiin pakkaaminen on hieman helpompaa, mutta kyse on tottumuksesta – henkilökunta oli tottunut muovipusseihin, mutta oppi nopeasti, jo päivässä, ja saavutti saman nopeuden myös paperilla.

– Muovipussin etuna on sen joustavuus ja muotoutuvuus sisällön mukaan, kun taas paperipussi vaatii enemmän harkintaa, erityisesti suunnittelussa. Esimerkiksi sivulta avautuva malli on etu. Haittapuolena on, että paperipussi rikkoutuu helpommin.

Huoli pakkausajasta ei toteutunut

Testissä käytetty paperipussi ei ollut räätälöity verkkokaupalle, vaan se oli hyllyltä ostettu vakiomalli. Paksuus ja muotoilu vaikuttavat paljon.

Pussin pakkaamisen helppous on toki tärkeää, mutta vielä tärkeämpää materiaalinvaihdossa on analyysi ympäristö- ja talousnäkökulmasta.

– Huomasimme nopeasti, että paperipussit ovat huomattavasti tilaa vievämpiä eivätkä muotoudu rullakoihin. Ero oli varsin suuri – täytetyt pussit veivät noin 50 % enemmän tilaa, kertoo Kjellman.

– Tämä ei ole yllättävää, koska kyseessä oli standardipussi. Arvioimme, että oikealla suunnittelulla, paperin laadulla ja pussikoolla sekä mahdollisesti apuvälineillä tilantarve voisi pienentyä noin 20 prosenttiin.

Kuljetus

Tässä tapauksessa paperipussit valmistettiin uudesta kuidusta Ruotsissa, kun taas muovipussit tulivat Etelä-Euroopasta eli kuljetusmatka oli pitkä.

– Kuljetus pakkaajalta jakeluun tapahtuu kolmessa vaiheessa, mutta vain ensimmäinen vaihe, jossa käytetään rullakoita, kärsii selvästi materiaalinvaihdoksesta. Kun pussit sekoittuvat muun tavaran kanssa, eroa ei juuri ole. Laskelmissa käytimme keskimääräistä kuljetusmatkaa, kertoo Daniel Hellström.

Tutkimuksessa tarkasteltiin pakkausmateriaalin vaikutusta, kuljetusta sisään ja ulos pakkausyritykseltä, pakkauksen ”elinkaaren loppua” sekä sitä, vahingoittuiko sisältö. Viimeksi mainittu on tärkeää, koska vaurioitunut tuote kasvattaa CO2-vaikutusta merkittävästi. Tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu vaurioituneita tuotteita – ei paperi- eikä muovipusseissa.

Kuljetuksessa tarkasteltiin tavallisen dieselin lisäksi HVO 100:n (hydrotreated vegetable oil) käyttöä, joka vähentää päästöjä vähintään 80 % verrattuna perinteiseen dieseliin.

– Ympäristönäkökulmasta on tärkeää ottaa huomioon myös ”end-of-life” – kuinka paljon materiaaleista kierrätetään ja kuinka paljon poltetaan, sanoo Kjellström.

– Arvioimme, että 24 % muovista kierrätetään, kun taas 73 % paperista menee kierrätykseen. Tässä paperi saa merkittävän edun. Toisaalta itse pakkausmateriaalin osalta ero ei ole yhtä suuri.

Ympäristövaikutukset

Muovi olisi voinut pärjätä paremmin

Yllä oleva taulukko osoittaa ympäristövaikutukset vuoden kulutuksella. Koska muovipussien kuljetusmatka on pitkä, lähempi toimittaja voisi muuttaa tilannetta huomattavasti. Sama koskee tietenkin myös paperipusseja, jos ne ostetaan kauempaa.

– CO2-luku muovin osalta olisi ollut erilainen, jos muovin kierrätys olisi paremmalla tasolla.

– Laskelmissa otettiin huomioon myös palautettavat tuotteet, joiden pakkausmateriaalit kierrätettiin kokonaan.

– HVO100:n käyttö vaikuttaa CO2-päästöihin selkeästi.

Paperi on hieman kalliimpaa

Taloudella on luonnollisesti suuri merkitys verkkokauppayrityksille. Monet haluavat olla ympäristöystävällisiä, mutta harvemmat haluavat maksaa siitä.

– Olemme havainneet, että paperipussi on hieman kalliimpi – noin 0,90–1,00 kruunua (8-8,9 senttiä) kappaleelta enemmän, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli standardipussi, joka ostettiin ilman pitkän aikavälin sopimusta. Muovipussin hinta perustui pitkäaikaiseen sopimukseen, mikä vaikuttaa hintaan.

Muovin elinkaarikustannuksiin sisältyy laajennettu tuottajavastuu, ja paperi tulee tässä hieman huonommaksi painavuutensa takia.

Vastaa noin yhtä yhtä kruunua / pussi. 

Talous

– Teimme myös asiakaskokemustutkimuksen, joka alustavasti osoittaa, että asiakkaat pitävät enemmän paperista, sanoo Yulia Vakulenko.

Tämä on tärkeä tekijä päätettäessä muovin ja paperin välillä. Ehkä korkeampi hinta kannattaa, jos asiakas on tyytyväisempi?

– Näiden lukujen esittäminen voi myös auttaa pakkausyritystä tiedottamaan asiakkailleen tilanteesta.

Kuten tavallista, kaikkiaan kyse on tasapainoiluista. Molemmilla materiaaleilla on etuja ja haittoja. Lukuihin voi vaikuttaa toimittajavalinnoilla, pakkaussuunnittelulla ja polttoaineella. Miten kyseinen verkkokauppa on päättänyt toimia – tai tulee toimimaan – oli vielä auki tätä kirjoitettaessa.

Alexandra Kjellman (vas.) , Yulia Vakulenko ja Daniel Hellström testasivat muovi- ja paperipusseja pakkausyrityksessä.

Uusimmat uutiset

Oppboga Bruk viimeistelee Stora Enson uuden kartongin

Stora Enso on valinnut ruotsalaisen laminaattivalmistajan Oppboga Brukin yhteistyökumppanikseen hiljattain lanseeratun Ensovelvet™-kartongin (490 g/m²) konvertointiin ja myyntiin.
oppbogax
Oppboga Bruk viimeistelee Stora Enson uuden kartongin

Labelexpon paljastukset: Gallus Five määrittelee hybridipainokoneet uudella tavalla

Heidelbergin/Galluksen osastolla Labelexpo-messuilla oli tungosta, kun yritys kutsui lehdistön paikalle. Hallin rikkoutuneen ilmastoinnin vuoksi lämpötila nousi lähes sietämättömäksi, mutta toimittajat saivat runsaasti tietoa kahdesta uutuudesta: Gallus Fivestä ja Gallus Alphasta.
Gallus-CEO
Labelexpon paljastukset: Gallus Five määrittelee hybridipainokoneet uudella tavalla

SIG kehitti ensimmäisen alumiinittoman aseptisen kartongin

SIG kutsuu uutta aseptista kartonkipakkaustaan maailman ensimmäiseksi barriäärimateriaaliksi, jossa ei ole alumiinikerrosta. Nyt Aldi aikoo käyttää sitä Terra-pakkauksessa.
sig
SIG kehitti ensimmäisen alumiinittoman aseptisen kartongin

Suomalaisille kaksi voittoa Packnorth Award 2025 -kilpailusta

Kiinnostuneita riitti, kun Packnorth Award 2025 -kilpailun voittajat julkistettiin Empack-messuilla lokakuun alussa. Tuomaristo palkitsi kolmetoista jännittävää pakkausratkaisua yli neljästäkymmenestä ehdotuksesta, jotka oli jätetty arvioitaviksi – jotkut niistä ottivat osaa useampaankin kategoriaan. Palkinnot jakoi tuomariston puheenjohtaja Bo Wallteg. Tässä ovat kaikki voittajat sekä tuomariston perustelut.
1 BoWx
Suomalaisille kaksi voittoa Packnorth Award 2025 -kilpailusta

Jatka lukemista

Oppboga Bruk viimeistelee Stora Enson uuden kartongin

Stora Enso on valinnut ruotsalaisen laminaattivalmistajan Oppboga Brukin yhteistyökumppanikseen hiljattain lanseeratun Ensovelvet™-kartongin (490 g/m²) konvertointiin ja myyntiin.
oppbogax
Oppboga Bruk viimeistelee Stora Enson uuden kartongin

Labelexpon paljastukset: Gallus Five määrittelee hybridipainokoneet uudella tavalla

Heidelbergin/Galluksen osastolla Labelexpo-messuilla oli tungosta, kun yritys kutsui lehdistön paikalle. Hallin rikkoutuneen ilmastoinnin vuoksi lämpötila nousi lähes sietämättömäksi, mutta toimittajat saivat runsaasti tietoa kahdesta uutuudesta: Gallus Fivestä ja Gallus Alphasta.
Gallus-CEO
Labelexpon paljastukset: Gallus Five määrittelee hybridipainokoneet uudella tavalla

SIG kehitti ensimmäisen alumiinittoman aseptisen kartongin

SIG kutsuu uutta aseptista kartonkipakkaustaan maailman ensimmäiseksi barriäärimateriaaliksi, jossa ei ole alumiinikerrosta. Nyt Aldi aikoo käyttää sitä Terra-pakkauksessa.
sig
SIG kehitti ensimmäisen alumiinittoman aseptisen kartongin

Suomalaisille kaksi voittoa Packnorth Award 2025 -kilpailusta

Kiinnostuneita riitti, kun Packnorth Award 2025 -kilpailun voittajat julkistettiin Empack-messuilla lokakuun alussa. Tuomaristo palkitsi kolmetoista jännittävää pakkausratkaisua yli neljästäkymmenestä ehdotuksesta, jotka oli jätetty arvioitaviksi – jotkut niistä ottivat osaa useampaankin kategoriaan. Palkinnot jakoi tuomariston puheenjohtaja Bo Wallteg. Tässä ovat kaikki voittajat sekä tuomariston perustelut.
1 BoWx
Suomalaisille kaksi voittoa Packnorth Award 2025 -kilpailusta