Viivakoodi täyttää 50 vuotta 3.4.2023. GS1-organisaation vuonna 1973 markkinoille tuoma viivakoodi on nykyisin yli miljardissa tuotteessa, se skannataan yli 10 miljardia kertaa päivässä ja tuotteet tunnistetaan sen avulla 150 maassa.
Nyt GS1 tuo markkinoille uuden sukupolven viivakoodin, jolla on aiempaa laajempi tietosisältö. GS1 2D-koodi antaa perinteisiä viiva- ja QR-koodeja enemmän mahdollisuuksia tarjota kuluttajille, jälleenmyyjille, valmistajille ja viranomaisille yksityiskohtaisempaa ja räätälöityä tietoa. Kassapisteillä perinteisen viivakoodin tapaan toimiva GS1 2D-koodi voi auttaa kauppaa ja teollisuutta esimerkiksi tuoteväärennösten tunnistamisessa ja ruokahävikin vähentämisessä.
Älypuhelimella skannatessa GS1 2D-koodi vie kuluttajan verkkoon, mistä hän voi löytää tarkempaa tietoa esimerkiksi tuotteen alkuperästä, ainesosista ja pakkauksen kierrättämisestä, mikä lisää yritysten viestinnän mahdollisuuksia. Perinteisemmän kuluttajatiedon lisäksi viivakoodiin voidaan linkittää muun muassa tuotteen vastuullisuustietoja, kilpailuja, reseptejä ja alennuksia. Koodin sisältämän päiväystiedon avulla pystytään myös torjumaan ruokahävikkiä myymälässä.
Uuteen viivakoodiin siirtyminen on käynnistetty vuoden 2020 lopussa ja pilotteja on toteutettu yli 20 maassa ja alueella, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Australia ja Brasilia.
Suomessa GS1 on käynnistänyt valmistelut GS1 2D-koodin käyttöönottamiseksi ja meneillään on selvitystyö kaupan ja elintarviketeollisuuden yritysten valmiuksista. Samalla haetaan yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan edelläkävijöinä koodin käyttöönotossa Suomessa.