Kierrätetty uusiomuovi elintarvikekäyttöön?

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-12-07
PÄIVITETTY: 2023-12-20

 

Tuore tutkimus antaa viitteitä siitä, että jätemateriaaleista jalostetun ja kierrätetyn uusiomuovin käyttökohteet saattavat tulevaisuudessa laajentua myös sellaisiin tuotteisiin, joilta edellytetään tiukkoja laatukriteereitä, kuten elintarvikepakkauksiin.

Tietyt uusiomuovierät läpäisivät tutkimusprojektissa kaikki samat laboratoriokokeet, joita käytetään, kun varmistetaan tuotteiden soveltuvuus ja turvallisuus elintarvikekäyttöön. Kierrätysmuovia ei ole voinut hyödyntää esimerkiksi pakkauksissa, jotka ovat kontaktissa elintarvikkeiden kanssa.

Fortum ja Orthex tutkivat yhdessä muiden yhteiskumppaneiden kanssa mahdollisuutta käyttää kierrätysmuovia elintarvikekontaktiin soveltuvissa tuotteissa. SULKI-tutkimusprojekti on osa Business Finlandin tukemaa ja Borealiksen vetämää SPIRIT-ohjelmaa, jonka tavoitteena on muutos kohti kestävää muoviteollisuutta.

SULKI-projektissa tutkittiin, miten Fortum Circo -kierrätysmuovimateriaali soveltuisi elintarvikekäyttöön, jos materiaali valmistettaisiin kuluttajilta kerätyistä elintarvikemuovipakkauksista.Tuotekehityksen ja testien tulokset osoittavat, että kierrätysmuovi on ainakin periaatteessa elintarvikekelpoista. Tarvitaan kuitenkin vielä paljon tutkimusta sekä etenkin pakkausten materiaalien harmonisointia, jotta teollinen käyttö olisi mahdollista.

Haasteita luo tuoteturvallisuuden edellyttämä suljettu kierto. Se tarkoittaa, että elintarvikekäyttöön tarkoitetun kierrätysmuovin täytyy olla valmistettu alun perin elintarvikekäytössä olleista muovipakkauksista.Sen vuoksi kannattavan teollisen elintarvikekelpoisen uusiomuovin tuottaminen vaatisi ainakin lajitteluteknologian kehittymistä.

 

Tutkimusprojekti keskittyykin seuraavaksi juuri lajitteluteknologioihin, jäljitettävyyden parantamiseen ja lainsäädännön rajoitusten tarkasteluun. Projekti kestää vuoden 2024 loppuun.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1