Stora Enso suunnittelee sulkevansa paperikoneen Anjalan tehtaalla

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-04-12
PÄIVITETTY: 2023-04-26

Stora Enso suunnittelee sulkevansa pysyvästi toisen Anjalan tehtaan paperikoneista ja keskittävänsä kirjapaperin valmistuksen yhdelle linjalle. Yhtiö aloittaa muutosneuvottelut, jotka koskevat Anjalankosken tehdasintegraatin koko henkilöstöä.

Anjalankosken tehdaskokonaisuuteen kuuluvat Inkeroisten pakkauskartonkitehdas ja Anjalan paperitehdas. Anjalan tehtaalla valmistetaan päällystettyä ja päällystämätöntä kirjapaperia, päällystettyä aikakauslehtipaperia ja parannettua sanomalehtipaperia kahdella koneella. Stora Enso kertoo tiedotteessaan suunnittelevansa lopettavansa painopaperien valmistuksen tehtaalla ja keskittävänsä koko kirjapaperituotantonsa yhdelle linjalle paperin heikon kysynnän ja korkeiden tuotantokustannusten vuoksi. Toinen paperikone (PK3) suljettaisiin pysyvästi ja kirjapaperilaatujen valmistus jatkuisi käyttöön jäävällä paperikoneella. Jos päällystämättömiä mekaanisia papereita valmistava linja suljetaan, se pienentää tehtaan vuotuista kapasiteettia 250 000 tonnia ja liikevaihtoa noin 100 miljoonaa euroa.

Tehdaskokonaisuuden muodostavat Inkeroisten kartonkitehdas ja Anjalan paperitehdas. Toisen paperikoneen sulkeminen toteutuisi vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä ja vaikuttaisi arviolta 110 henkilöön. Lopullisia päätöksiä sulkemisesta ja henkilöstövähennyksistä ei tehdä ennen muutosneuvottelujen päättymistä. Jos henkilöstövaikutuksia tulee, Stora Enso kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä muiden toimipaikkojen, paikallisyhteisön ja muiden sidosryhmien kanssa tukeakseen työntekijöiden uudelleen työllistämistä ja kouluttamista.

Suunnitellulla sulkemisella ei olisi olennaista vaikutusta Stora Enson operatiiviseen liiketulokseen. Edelleen heikkenevän pitkän aikavälin markkinakysynnän vuoksi Stora Enso on kirjannut Anjalan tehtaaseen liittyvän 19 miljoonan euron ei-kassavaikutteisen omaisuuserien alaskirjauksen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen tulokseensa vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä. Lisäksi Stora Enso arvioi kirjaavansa vielä vuoden 2023 aikana noin 16 miljoonan euron kulun vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä, josta noin 13 miljoonalla eurolla olisi kassavaikutus. Erä liittyy mahdollisiin irtisanomisiin ja uudelleenjärjestelykuluihin.

Anjalankosken tehdasintegraatti on raportoitu osana Packaging Materials -divisioonaa vuoden 2023 alusta. Integraattiin kuuluvat Inkeroisten pakkauskartonkitehdas ja Anjalan paperitehdas, joista jälkimmäinen raportoitiin aiemmin osana lakkautettua Paper-divisioonaa. Stora Enso hyödyntää vastaisuudessakin tehdaskokonaisuuden mahdollistamia synergioita kartongin ja paperin tuotannossa.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x