Yritykset vastustavat terveysveroa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-04-12
PÄIVITETTY: 2023-04-26

Elintarviketeollisuusliiton maaliskuussa tekemän yrityskyselyn mukaan mahdollinen terveysvero huonontaisi huomattavasti ruoka-alan mahdollisuuksia kasvaa, työllistää ja investoida. Yritysten vastauksista paljastuu suuri huoli veron käyttöönotosta.

Kolmannes kyselyn vastaajista sanoo työllistämismahdollisuuksien heikentyvän merkittävästi.  Yli 85 prosenttia katsoo, että elintarvikkeiden terveysperusteinen verotus heikentää mahdollisuuksia työllistää Suomessa vähintään jonkin verran.

Halukkuuteen investoida joko tuotantoon tai tutkimukseen ja kehittämiseen Suomessa vero vaikuttaisi yli 70 prosentin mielestä jonkin verran tai enemmän kielteisesti.

Veron seurauksena elintarviketeollisuus investoisi vähemmän ja tekisi myös muutoksia olemassa oleviin investointisuunnitelmiinsa. Tuotannollisia investointeja lykkäisi jopa 40 prosenttia vastaajista. Myös merkittävä osa vastaajista vähentäisi aineettomia investointeja, millä on merkitystä muun muassa elintarvikeviennin kasvattamiseen.

Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Mikko Käkelän mukaan yritysten viesti tulevalle hallitukselle on selvä, maan kasvuvajetta ei pidä korjata veroilla, jotka vaikuttavat yritysten kasvuhalukkuuteen.

Lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä katsoo, että mahdollisen veron tuoma lisäkustannus olisi erittäin vaikea siirtää eteenpäin ruokaketjussa. Vero jäisi siten alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden kannettavaksi eikä se tulisi kuluttajan rasitukseksi, mitä verolla tavoitellaan. Yritysten arvioiden mukaan uusi vero lisäisi merkittävästi myös hallinnollista taakkaa.

Kyselyn vastausten perusteella elintarviketeollisuus on jo tehnyt paljon ja tekee yhä konkreettisia tekoja paremman ravitsemuksen eteen. Ravitsemus huomioidaan kysynnän perusteella, mutta myös vapaaehtoisilla sitoumuksilla ja pakkausmerkinnöillä on ollut vaikutusta tuotetarjontaan.

Vastaajien mukaan mahdollinen terveysvero aiheuttaisi jonkin verran tuotteiden uudelleen suunnittelua ja pienentäisi annoskokoja. Myös tuotetarjontaa jouduttaisiin supistamaan. Toisaalta yli puolet vastaajista ei joko muuttaisi mitään tai ei kykenisi reagoimaan lyhyellä aikavälillä veron vaikutuksiin.

Elintarviketeollisuusliiton Iro Researchillä maaliskuussa teettämän kyselyn mukaan muutkaan suomalaiset eivät kannata terveysperusteisen valmisteveron käyttöönottoa. Kyselyn perusteella kansalaiset suosisivat terveellisten tuotteiden arvonlisäveron alentamista ehdotetun  valmisteveron sijaan.

Yrityskyselyn tulokset

Kansalaiskyselyn tulokset

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1