Myyntiteline ei pääse myymään, jos kaupan väki pitää sen kokoamista liian haastavana. Aurinkovarjojen jalkoja myyvä tanskalainen Baser koki tämän kantapään kautta, ja kehitti DS Smithin kanssa uuden ratkaisun. Se toimii hyvin, ja myynti kaksinkertaistui.
Ajatus on yksinkertainen. Kun tuotteen näkee, sen hyödyt näkee heti – kun sitä ei näy, ei myöskään ostohalua synny. Vastaperustettu tanskalainen yritys Baser joutui oppimaan tämän kantapään kautta. Silti he aloittivat täysin oikein: myyvällä myymälämateriaalilla. Mutta unohtivat, että sen on oltava myös jälleenmyyjien helppo käyttää.
Baser oli löytänyt ratkaisun, joka sopii kaikenlaisille aurinkovarjoille. Jalka asetetaan juuri siihen, mihin se halutaan, ja sen päälle tätä varten suunniteltu hiekkasäkki. Ei raskaita betonilaattoja tai muita epämääräisiä ratkaisuja. Asia tulee selväksi yhdellä silmäyksellä.
Baserin takana ovat Josefin ja Christian Østerby. Idea aurinkovarjon jalasta tuli Josefinin isältä. Tyypillisinä yrittäjinä aloitettiin sillä, että kehitettiin oma myyntitelineratkaisu, jonka Christian itse kävi pystyttämässä myymälöihin.
”Meillä oli varsin selkeä käsitys siitä, miltä sen pitäisi näyttää: aurinkovarjon jalka asennettuna ja vieressä näppärä roll-up. Mutta 300 myymälän jälkeen tuumasin, että tämän työn on kuuluttava jälleenmyyjille itselleen. Ja siihen myynti pysähtyi”, Christian kertoo.
Odotettu myyntimenestys jäi tulematta. Ja syynä oli se, että myyntiteline – se ”myyjä”, joka kertoisi ja perustelisi tuotteen hyödyt – ei yksinkertaisesti koskaan päässyt töihin. Saksan 198 myymälästä vain 100 oli pystyttänyt myyntitelineen, koska sen pystyttäminen vei liikaa aikaa.
Kärryllä kauppaan hetkessä
Baser kehitti yhdessä DS Smithin kanssa yksinkertaisen ratkaisun, joka ei käytännössä vaadi myymälältä muuta kuin pumppukärryt. Teline siirtyy varastosta sille varattuun paikkaan myymälässä hetkessä.
”Valittuamme DS Smithin kumppaniksemme kaikki palaset loksahtivat paikoilleen siten, että se ylitti odotuksemme. Tämän helpompaa ja myyvämpää tämä ei juuri voi olla. Asiakkaat näkevät, miltä tuote näyttää paikallaan ja miten se toimii käytännössä”, Christian kertoo.
Uuden myynninedistämisratkaisun tulokset puhuvat puolestaan. 210 prosentin kasvu ja jatkuva uusien tilausten virta kertoo, että Baserin aurinkovarjon jalka on saanut myyntiyksikön, joka tekee tuotteelle oikeutta.