Viikon case: Uusi myyntiteline kaksinkertaisti myynnin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Myyntiteline ei pääse myymään, jos kaupan väki pitää sen kokoamista liian haastavana. Aurinkovarjojen jalkoja myyvä tanskalainen Baser koki tämän kantapään kautta, ja kehitti DS Smithin kanssa uuden ratkaisun. Se toimii hyvin, ja myynti kaksinkertaistui.

Ajatus on yksinkertainen. Kun tuotteen näkee, sen hyödyt näkee heti – kun sitä ei näy, ei myöskään ostohalua synny. Vastaperustettu tanskalainen yritys Baser joutui oppimaan tämän kantapään kautta. Silti he aloittivat täysin oikein: myyvällä myymälämateriaalilla. Mutta unohtivat, että sen on oltava myös jälleenmyyjien helppo käyttää.

Baser oli löytänyt ratkaisun, joka sopii kaikenlaisille aurinkovarjoille. Jalka asetetaan juuri siihen, mihin se halutaan, ja sen päälle tätä varten suunniteltu hiekkasäkki. Ei raskaita betonilaattoja tai muita epämääräisiä ratkaisuja. Asia tulee selväksi yhdellä silmäyksellä.

Baserin takana ovat Josefin ja Christian Østerby. Idea aurinkovarjon jalasta tuli Josefinin isältä. Tyypillisinä yrittäjinä aloitettiin sillä, että kehitettiin oma myyntitelineratkaisu, jonka Christian itse kävi pystyttämässä myymälöihin.

”Meillä oli varsin selkeä käsitys siitä, miltä sen pitäisi näyttää: aurinkovarjon jalka asennettuna ja vieressä näppärä roll-up. Mutta 300 myymälän jälkeen tuumasin, että tämän työn on kuuluttava jälleenmyyjille itselleen. Ja siihen myynti pysähtyi”, Christian kertoo.

Odotettu myyntimenestys jäi tulematta. Ja syynä oli se, että myyntiteline – se ”myyjä”, joka kertoisi ja perustelisi tuotteen hyödyt – ei yksinkertaisesti koskaan päässyt töihin. Saksan 198 myymälästä vain 100 oli pystyttänyt myyntitelineen, koska sen pystyttäminen vei liikaa aikaa.

Aaltopahvinen myyntiteline kertoo hetkessä, mitä tuote tekee. Kuva: DS Smith.

Kärryllä kauppaan hetkessä

Baser kehitti yhdessä DS Smithin kanssa yksinkertaisen ratkaisun, joka ei käytännössä vaadi myymälältä muuta kuin pumppukärryt. Teline siirtyy varastosta sille varattuun paikkaan myymälässä hetkessä.

”Valittuamme DS Smithin kumppaniksemme kaikki palaset loksahtivat paikoilleen siten, että se ylitti odotuksemme. Tämän helpompaa ja myyvämpää tämä ei juuri voi olla. Asiakkaat näkevät, miltä tuote näyttää paikallaan ja miten se toimii käytännössä”, Christian kertoo.

Uuden myynninedistämisratkaisun tulokset puhuvat puolestaan. 210 prosentin kasvu ja jatkuva uusien tilausten virta kertoo, että Baserin aurinkovarjon jalka on saanut myyntiyksikön, joka tekee tuotteelle oikeutta.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka