Pyhäntäläinen elintarvikkeiden sopimusvalmistaja Maustaja Oy siirtyy käyttämään tuotannossaan itsepuhallettavia, kierrätettäviä PET-pulloja. Uuden pullonpuhalluslinjan käyttöönotto vähentää CO2-päästöjä vuosittain jopa 50 000 kiloa, mikä vastaa keskimäärin 360 000 bensiinikäyttöisellä autolla ajettua kilometriä. Laskennassa on käytetty nykyistä tuotantovolyymiä ensivaiheessa korvattaville pullomalleille. Päästöt ovat aiheutuneet pullojen kuljettamisesta.
– Kun meille aiemmin tuli vuodessa noin miljoona valmista pulloa konteissa Isosta-Britanniasta, nyt meille tulee sama määrä pulloaihioita lähempää Euroopasta. Jos konttiin mahtuu 100 000 pulloa, pulloaihioita siihen menee yli puoli miljoona, havainnollistaa Maustajan materiaalipäällikkö Sami Sikkilä.
Itsepuhallettu pullo on suunniteltu aiemmin käytettyä polypropeenipulloa kevyemmäksi. Sen vuoksi myös muovin määrä vähenee vuositasolla noin 6 000 kiloa, kun laskennassa on käytetty 0,3 l:n majoneesipulloa. PET-pullo on täysin kirkas, mutta pullo pystytään myös värjäämään. Kokovariaatioita on aina 200 millilitrasta 1,5 litraan.
– Valmistamme alkuvaiheessa itse muutamaa eri pullomallia, muun muassa majoneesipulloa ja kuumatäyttöpulloa ketsupille. Käytännössä mahdollisuudet erilaisten pullojen puhaltamiseen ovat rajattomat ja linjalla voidaan tehdä myös kanistereita ja purkkeja, Sikkilä kertoo.
Pullonpuhalluslinja parantaa myös Maustajan toimitusvarmuutta. Sikkilä kertoo Maustajan olleen aiemmin riippuvainen ulkopuolisesta pullotuotannosta.
– Siihen liittyy aina epävarmuustekijöitä, kuten toimitusten viivästyksiä. Kun jatkossa pystymme varastoimaan riittävät määrät pulloaihioita, tämä epävarmuustekijä saadaan poistettua.
Pullonpuhalluslinjan toimittaa liettualainen Terekas UAB, jonka kanssa tehty palvelusopimus kattaa laitteiston lisäksi operoinnin, huollon ja ylläpidon.
Maustaja Oy on Pohjoismaiden suurin ja maailman pohjoisin elintarvikkeiden sopimusvalmistaja, joka suunnittelee ja toteuttaa tuotteet yhteistyössä asiakkaittensa kanssa. Maustajan asiakkaita ovat kauppaketjut, tukkukaupat ja markkinointiyhtiöt, ja lisäksi merkittävä osa tuotteista toimitetaan elintarviketeollisuuden komponenteiksi.