Tuotteen ilmastovaikutus näkyviin

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-25
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Abban sillipurkkeihin ja Paulúnsin myslipakkauksiin lisätään kevään aikana Orklan Pieni ilmastojälki -merkki, joka kertoo tuotteen ilmastovaikutuksen olevan alle puolet ruoan keskimääräisestä ilmastovaikutuksesta. Orkla haluaa merkin avulla nostaa tietoisuutta ruoan ilmastovaikutuksesta ja auttaa kuluttajia tekemään ilmastoystävällisiä valintoja.

Orklan Sustainable life -kuluttajatutkimuksen mukaan 66 % suomalaisista haluaa ostaa tuotteita, joilla on pienempi ilmastovaikutus. Samaan aikaan vastuullisten tuotteiden tunnistaminen koetaan kuitenkin vaikeaksi.

– Haluamme helpottaa ilmastoystävällistä kuluttamista, ja Pieni ilmastojälki -merkki on tärkeä osa tätä työtä. Toivomme, että merkki toimisi konkreettisena apuna kuluttajille, joita askarruttaa kaupassa valitsemansa ruoan ilmastovaikutus, sanoo Orkla Suomen innovaatio- ja vastuullisuusjohtaja Katja Salminen.

Ruoan keskimääräinen ilmastovaikutus Pohjoismaissa on tällä hetkellä 1,6 hiilidioksidiekvivalenttia annosta kohden ja 4,2 kiloa kohden. Orklan Pieni ilmastojälki -merkki lisätään vain tuotteisiin, joiden ilmastovaikutus on alle puolet tästä, eli ilmastojälkiasteikossa 0,8 tai 2,1 alapuolella.

– Meidän täytyy puolittaa päästömme, jotta pääsemme YK:n asettamaan 1,5 asteen tavoitteeseen ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi. Tämä koskee myös ruokatuotantoa, joka aiheuttaa noin neljäsosan maailman kasvihuonepäästöistä. Siksi ruoan ilmastojälkiasteikko, johon Pieni ilmastojälki -merkki perustuu, on linjassa YK:n tavoitteiden kanssa, Salminen kertoo.

Orklan tuotteiden ilmastovaikutus on laskettu ruotsalaisen RISE:n (Research Institutes of Sweden) elintarvikkeiden ilmastotietokannan sekä Orklan oman ilmastotyökalun avulla. Laskelmissa on huomioitu tuotteen koko elinkaari aina raaka-aineista ja tuotannosta kuljetuksiin ja pakkauksiin.

Pieni ilmastojälki -merkillä varustetut Abba-sillit ilmestyvät kauppoihin maaliskuusta alkaen. Myös kaikkien Paulúnsin mysli- ja granolatuotteiden ilmastojälki on laskettu, ja merkki ilmestyy pienen ilmastojäljen tuotteisiin myöhemmin keväällä.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes