Trukkien myynti uudella ennätystasolla

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2018-09-27
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kaikkien aikojen ennätykseen. Tämä ns. ”trukki-indeksi” kuvaa hyvin taloudellista aktiviteettia.

Suomen vuosimarkkina (12 kk) on tällä hetkellä 4 171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25 prosentin kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Uusien trukkien myynti eli ns. ”trukki-indeksi” kuvaa Toyotan mukaan taloudellista aktiviteettia hyvin käytännönläheisellä tavalla. Trukkien käyttäjiä ovat mm. teollisuus, satamat, logistiikkakeskukset, kuljetusyritykset ja kaupan ala. Trukkeja tarvitaan rekka-autojen lastaukseen ja purkamiseen, tavaroiden ja raaka-aineiden siirtämiseen sekä varastointiin.

Edellinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin 12 kk:n trukkimarkkina oli hetkellisesti 4 056 konetta. Sen jälkeen markkina romahti finanssikriisin seurauksena peräti 60 prosenttia. Toipuminen on kestänyt kymmenen vuotta.

Trukkimarkkinan kasvu alkoi kiihtyä vuonna 2016, jonka jälkeen kasvua on tullut peräti 75 prosenttia kahdessa ja puolessa vuodessa. Viime aikoina investointeja ovat tehneet erityisesti kaupan ala ja teollisuus kautta linjan, aina pk-yrityksistä suuryrityksiin.

”Trukkimarkkinan kasvu kertoo siitä, että tällä hetkellä tavara liikkuu ja suomalaisten yrityksien tuotteet käyvät kaupaksi sekä Suomen rajojen sisäpuolella että vientimarkkinoilla. Emme ikinä uskoneet vuoden 2008 myyntilukujen palaavan, koska Suomesta hävisi kuitenkin niin paljon teollisuustuotantoa. Tällä hetkellä ei ole mitään merkkiä ainakaan investointitason laskusta, sillä patoutunutta kysyntää löytyy edelleen kaikilta aloilta. Loppuvuoden tarjouskanta näyttää edelleen todella korkealle”, kommentoi Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak