Stora Enso julkisti parhaan vuosituloksensa 22 vuoteen

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2023-01-31
PÄIVITETTY: 2023-03-01

Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli 11 680 (10 164) milj. euroa. Operatiivinen liiketulos oli 1 891 (1 528) milj. euroa. Hallituksen osinkoehdotus 16.3.2023 pidettävälle yhtiökokoukselle on kaikkien aikojen korkein, 0,60 (0,55) euroa osakkeelta.

Yrityksen vuoden 2022 tärkeimmät tapahtumat olivat

  • Hollantilaisen De Jong Packaging Groupin osto saatiin päätökseen tammikuussa 2023.
  • Paper-divisioona lakkautettiin 1.1.2023 ja Hylten ja Maxaun paperitehtaiden myynti saataneen päätökseen vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana. Nymöllan tehtaan myynti saatiin päätökseen tammikuussa 2023. Anjalan tehtaan myyntiprosessi keskeytettiin, ja tehdas pysyy konsernin omistuksessa.
  • Stora Enso investoi noin miljardi euroa Oulun tehtaan käytöstä poistetun paperikoneen muuntamiseen kilpailukykyisimmäksi suuren mittaluokan kuluttajapakkauskartonkilinjaksi.
  • Stora Enso ilmoitti suunnitelmistaan myydä kuluttajapakkauskartonki- ja metsätoimintonsa Kiinan Beihaissa.

Stora Enson toimitusjohtaja Annica Bresky kommentoi vuoden 2022 viimeisen neljänneksen tulosta:
Monella tavalla poikkeuksellisen vuoden jälkeen olen ylpeä siitä, että olemme yltäneet taloudellisen ohjeistuksemme mukaiseen tulokseen vuoden 2022 häiriöistä, korkeasta inflaatiosta ja muutenkin haasteellisesta ympäristöstä huolimatta. Olemme saaneet päätökseen merkittäviä strategisia hankkeita ja edistyneet samalla strategisissa investoinneissamme. Olemme pystyneet kasvua tukevaan innovointiin uusiutuvissa pakkauksissa, vastuullisissa rakennusratkaisuissa ja biomateriaali-innovaatioissa. Vuoden 2022 tuloksemme osoittaa johtavien markkina-asemiemme vahvuuden ja kykymme sopeutua ennakoivasti ja ketterästi uuteen todellisuuteen tekemällä tarvittavat muutokset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Teimme poikkeuksellisen tuloksen vuonna 2022: liikevaihtomme oli 11 680 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 tapaan ylsimme jälleen historiallisen suureen koko vuoden operatiiviseen liiketulokseen, joka oli 1 891 miljoonaa euroa vuonna 2022, suurin sitten vuoden 2000. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 24 %. Viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 5 % 2 864 miljoonaan euroon. Vuosineljänneksen aikana makrotalouden yleinen näkymä oli synkkä ja tiettyjen segmenttien, kuten sahatavaran ja aaltopahvin pintakartongin, markkinat olivat heikot. Tästä huolimatta saavutimme 355 miljoonan euron operatiivisen liiketuloksen. Tämä johtui pääasiassa Biomaterials-divisioonan vahvasta suorituksesta, Forest-divisioonan vakaasta tuloksesta ja jäljelle jääneen paperiliiketoiminnan hyvästä tuloksesta.

Packaging Materials -divisioonassa kysyntä ja markkinaosuus olivat vakaita ja kuluttajapakkauskartongin tilauskanta oli vahva, kun taas aaltopahvin markkinakysyntä ja hinnat heikkenivät. Divisioonan kannattavuus heikkeni johtuen pienentyneistä katteista, kun muuttuvat kustannukset nousivat ja volyymit pienenivät. Joidenkin suurimpien tehtaidemme suunniteltujen vuotuisten huoltoseisokkien kustannukset kohosivat tilapäisesti ja muodostivat suurimman osan konsernin kunnossapitokuluista. Neljänneksen aikana uudelleen neuvotellut kuluttajapakkauskartongin myyntisopimukset tulevat kompensoimaan inflaatiopaineita asteittain hinnankorotuksilla. Packaging Solutions -divisioonassa aaltopahvipakkausten kysyntä oli suhteellisen vakaata edelliseen vuosineljännekseen vuoteen verrattuna mutta vähäisempää kuin vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä. Kausiluonteisesti vahvan neljännen neljänneksen heikompi tulos johtui pääasiassa kuluttajaluottamuksen laskusta.

Kasvustrategiamme edistämiseksi olemme luopuneet suurimmasta osasta paperiliiketoimintaamme ja kohdentaneet resursseja keskeisille strategisille alueille. Investoimme kilpailukykyisimpään kartongintuotantoon Oulussa ja laajensimme asemaamme uusiutuvissa pakkauksissa merkittävällä yritysostolla Alankomaissa. De Jong Packaging Groupin yritysoston tavoitteena on kasvattaa markkinaosuutta Länsi-Euroopassa.

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce