Stora Enso julkisti parhaan vuosituloksensa 22 vuoteen

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2023-01-31
PÄIVITETTY: 2023-03-01

Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli 11 680 (10 164) milj. euroa. Operatiivinen liiketulos oli 1 891 (1 528) milj. euroa. Hallituksen osinkoehdotus 16.3.2023 pidettävälle yhtiökokoukselle on kaikkien aikojen korkein, 0,60 (0,55) euroa osakkeelta.

Yrityksen vuoden 2022 tärkeimmät tapahtumat olivat

  • Hollantilaisen De Jong Packaging Groupin osto saatiin päätökseen tammikuussa 2023.
  • Paper-divisioona lakkautettiin 1.1.2023 ja Hylten ja Maxaun paperitehtaiden myynti saataneen päätökseen vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana. Nymöllan tehtaan myynti saatiin päätökseen tammikuussa 2023. Anjalan tehtaan myyntiprosessi keskeytettiin, ja tehdas pysyy konsernin omistuksessa.
  • Stora Enso investoi noin miljardi euroa Oulun tehtaan käytöstä poistetun paperikoneen muuntamiseen kilpailukykyisimmäksi suuren mittaluokan kuluttajapakkauskartonkilinjaksi.
  • Stora Enso ilmoitti suunnitelmistaan myydä kuluttajapakkauskartonki- ja metsätoimintonsa Kiinan Beihaissa.

Stora Enson toimitusjohtaja Annica Bresky kommentoi vuoden 2022 viimeisen neljänneksen tulosta:
Monella tavalla poikkeuksellisen vuoden jälkeen olen ylpeä siitä, että olemme yltäneet taloudellisen ohjeistuksemme mukaiseen tulokseen vuoden 2022 häiriöistä, korkeasta inflaatiosta ja muutenkin haasteellisesta ympäristöstä huolimatta. Olemme saaneet päätökseen merkittäviä strategisia hankkeita ja edistyneet samalla strategisissa investoinneissamme. Olemme pystyneet kasvua tukevaan innovointiin uusiutuvissa pakkauksissa, vastuullisissa rakennusratkaisuissa ja biomateriaali-innovaatioissa. Vuoden 2022 tuloksemme osoittaa johtavien markkina-asemiemme vahvuuden ja kykymme sopeutua ennakoivasti ja ketterästi uuteen todellisuuteen tekemällä tarvittavat muutokset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Teimme poikkeuksellisen tuloksen vuonna 2022: liikevaihtomme oli 11 680 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 tapaan ylsimme jälleen historiallisen suureen koko vuoden operatiiviseen liiketulokseen, joka oli 1 891 miljoonaa euroa vuonna 2022, suurin sitten vuoden 2000. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 24 %. Viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 5 % 2 864 miljoonaan euroon. Vuosineljänneksen aikana makrotalouden yleinen näkymä oli synkkä ja tiettyjen segmenttien, kuten sahatavaran ja aaltopahvin pintakartongin, markkinat olivat heikot. Tästä huolimatta saavutimme 355 miljoonan euron operatiivisen liiketuloksen. Tämä johtui pääasiassa Biomaterials-divisioonan vahvasta suorituksesta, Forest-divisioonan vakaasta tuloksesta ja jäljelle jääneen paperiliiketoiminnan hyvästä tuloksesta.

Packaging Materials -divisioonassa kysyntä ja markkinaosuus olivat vakaita ja kuluttajapakkauskartongin tilauskanta oli vahva, kun taas aaltopahvin markkinakysyntä ja hinnat heikkenivät. Divisioonan kannattavuus heikkeni johtuen pienentyneistä katteista, kun muuttuvat kustannukset nousivat ja volyymit pienenivät. Joidenkin suurimpien tehtaidemme suunniteltujen vuotuisten huoltoseisokkien kustannukset kohosivat tilapäisesti ja muodostivat suurimman osan konsernin kunnossapitokuluista. Neljänneksen aikana uudelleen neuvotellut kuluttajapakkauskartongin myyntisopimukset tulevat kompensoimaan inflaatiopaineita asteittain hinnankorotuksilla. Packaging Solutions -divisioonassa aaltopahvipakkausten kysyntä oli suhteellisen vakaata edelliseen vuosineljännekseen vuoteen verrattuna mutta vähäisempää kuin vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä. Kausiluonteisesti vahvan neljännen neljänneksen heikompi tulos johtui pääasiassa kuluttajaluottamuksen laskusta.

Kasvustrategiamme edistämiseksi olemme luopuneet suurimmasta osasta paperiliiketoimintaamme ja kohdentaneet resursseja keskeisille strategisille alueille. Investoimme kilpailukykyisimpään kartongintuotantoon Oulussa ja laajensimme asemaamme uusiutuvissa pakkauksissa merkittävällä yritysostolla Alankomaissa. De Jong Packaging Groupin yritysoston tavoitteena on kasvattaa markkinaosuutta Länsi-Euroopassa.

 

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat