Tanskan Odensessa hiljattain järjestetyillä R24-robottimessuilla syntyi laaja näkemys robottien mahdollisuuksista nykyaikaisessa tuotannossa, myös pakkausalalla ja graafisessa teollisuudessa.
Fyysiset robotit kykenevät moneen asiaan, potilaiden raajojen skannaamisesta lääkärin vastaanotolla aina kenttärobotteihin, jotka voivat skannata maaperän kunnon ja annostella lannan tarkasti sen levityksen edetessä. Tästä sai messuilla paljon inspiraatiota.
Packnews etsi standardiratkaisuja, jotka osoittivat kyltti-, paino- ja pakkausteollisuuden ratkaisujen suuntaan. Messuilla ei ollut monia ratkaisuja, jotka kohdistuivat suoraan näihin segmentteihin, mutta ne olivat siellä, jos kysyit vähän.
Tähän asti robotit on varattu suuremmille yrityksille, mutta tilanne näyttää olevan muuttumassa.
Lähes aina on säädettävä optimaalisen ratkaisun saamiseksi
Robotiikkayritys Kjærgaardin myyntijohtaja Søren Kloster kertoo, että he ovat itse asiassa asentaneet useita robotteja graafiseen teollisuuteen, esimerkiksi pakkausyritys Envasesiin Odensessa (painatus metallitölkeille). Tässä on kyse lähinnä linjan lopun käsittelystä, jossa valmiit, painetut levyt kootaan ja jaetaan jatkokäsittelyä varten.
Hän jatkaa, että he ovat olleet ensimmäisissä tapaamisissa useiden kiinnostuneiden graafisten yritysten kanssa, mutta ne pyytävät usein monimutkaisia ratkaisuja, jotka vaativat suuria sisäisiä muutoksia toimiakseen. Hänen mielestään monet yritykset hyötyisivät robottien käyttöönotosta hieman yksinkertaisemmissa toiminnoissa, jotta he voisivat laajentaa myöhemmin, kun he ovat keränneet hieman enemmän kokemusta.
Kjærgaardin robotit messuilla keskittyivät pääasiassa laatikoiden ja pakkausten siirtämiseen edestakaisin kuormalavojen ja tuotantolinjojen välillä.
Monet robotit ovat logistiikkarobotteja
MIR (Mobile Industrial Robots) kehittää kuljetusrobotteja, jotka soveltuvat erityisen hyvin esimerkiksi paperin siirtämiseen painotaloissa. Myyntijohtaja Jesper Sonne kertoo, että heillä on paljon robotteja ajamassa suurissa painotaloissa Euroopassa. Niitä käytetään erityisesti silloin, kun paperi saapuu painotaloon, kun se siirretään varastosta tuotantoon ja/tai hävitettäväksi.
Hän näkee painotalojen haasteen monitahoisena:
”Toisaalta ei ole mitään syytä käyttää kallista työvoimaa vähäpätöisiin tehtäviin. Voimme tehostaa yritysten toimintaa käyttämällä resursseja siellä, missä niistä on eniten hyötyä. Tämän lisäksi on olemassa koko ongelma houkutella nuoria ihmisiä alalle. On houkuttelevampaa olla vastuussa logistiikasta tai robottikalustosta kuin työntää kuormalavoja ympäriinsä, joten se tarjoaa myös mielenkiintoisia työmahdollisuuksia”, Jesper Sonne sanoo.
Se, että robottien leviäminen kyltti- ja painoteollisuuteen on edelleen rajallista, johtuu konservatiivisuudesta, hän sanoo. Liian monet ihmiset eivät ole halukkaita astumaan tämän kynnyksen yli, jos se tarkoittaa sopeutumista tekniikkaan. Jonkin olemassa olevan muokkaaminen uusien etujen saavuttamiseksi voi olla este.
Universal Robots tähtää pk-yrityssegmenttiin
Universal Robotsilla (UR) on strategiana kehittää robotteja pienille ja keskisuurille yrityksille. Nämä ovat yleensä pienempiä robotteja, jotka voivat toimia rinnakkain ihmisten kanssa ilman kotelointia. Tämän tyyppisessä cobotissa on turvajärjestelmät, jotka saavat ne pysähtymään pienimmälläkin kosketuksella. Ne voidaan varustaa lisäturvalaitteilla, jotka esimerkiksi saavat ne toimimaan hitaammin, jos liikut tietyllä säteellä robotista.
Graafisessa maailmassa tunnemme Zünd Scandinavian sisaryritys RobotFactoryn UR:n robotit, jotka toimittavat robotteja lastattavaksi ja purettavaksi Zündin leikkuupöydälle. MBO:n Cobo-Stack, joka on tarkoitettu esimerkiksi painettujen kirjablokkien asettamiseen lavalle, perustuu myös UR:n robotteihin. Yksi näiden robottien ilmeisistä eduista on, että niitä voidaan siirtää suhteellisen helposti ja siten ottaa käyttöön siellä, missä se on järkevintä päivän aikana.
UR toimii suurelta osin vain sellaisten kumppaneiden kautta, joilla on toimialakohtaisia yhteyksiä, kuten RobotFactory tai MBO. Leviäminen muille graafisen teollisuuden alueille riippuu siitä, että he löytävät tällaisia kumppaneita. Nykyään he tekevät yhteistyötä noin 400 kumppanin kanssa.
Sune M. Bertelsen, UR:n maajohtaja, sanoo:
”Kyse on hyvin paljon tietyn ongelman näkemisestä ja ymmärtämisestä. Ja siellä sinulla on oltava hyvä alan tuntemus. Meillä oli tapaus jyrsintäyrityksestä, jossa työntekijä laittoi työkappaleita jyrsinkoneeseen ja vei ne pois, kun ne olivat valmiita. Koneen hyötysuhde oli noin 60 prosenttia. Korvaamalla kyseinen henkilö robotilla tehokkuutta voitiin nostaa yli 80 prosenttiin, koska robotti on 100-prosenttisesti tietoinen tehtävästä koko ajan. Tällaisia pieniä, mutta ratkaisevia muutoksia ratkaisumme tarjoavat.
Sune M. Bertelsen näkee oman ratkaisunsa todisteena siitä, että robotiikka siirtyy alaspäin ja kiinnostaa yhä useampia pk-yrityksiä. Ratkaisevaa on, löytyykö yrityksistä ja tulevista kumppaneista, jotka löytävät eri toimialojen tarjoamat kehitysmahdollisuudet. Tällä hetkellä monet katsovat lääketeollisuutta, mutta graafiset yritykset pystyvät korkean digitalisaatioasteensa ansiosta hyödyntämään robotiikkaa paljon nykyistä enemmän.