Verkkokauppa kasvaa Suomessakin yhä hurjaa vauhtia. Postin toimittamien verkkokauppapakettien määrä kasvoi yli 15 prosenttia 2017. Kuluttaja ei juuri ajattele, mitä kasvava pakkausjätteen määrä merkitsee suomalaiselle jätteiden kierrätysjärjestelmälle. Kotimaiset yritykset maksavat kierrätyskustannukset, kun Kiinasta tulee paketti.
Verkkokauppa on toisaalta myös suuri mahdollisuus suomalaisille. Pienikin yritys voi sen avulla päästä maailman markkinoille. Pakkaus voi olla merkittävä tekijä siinä, syntyykö kaupasta pidempi asiakassuhde ja miten yrityksen maine kehittyy. Verkkokaupassa käytetään aivan liikaa tavallisia ruskeita laatikoita huolettomasti pakattuna. Stora Enson tutkimuksen mukaan jopa puolet kuluttajista on sitä mieltä, että verkosta saadun tuotteen pakkaus ei vastaa tilatun tuotteen laatua. Hyvä että näin päin, mutta tuotteen maineeseen voi vaikuttaa tekemällä verkkokaupan pakkauksesta tavallista paremman.
Moderni kuluttaja haluaa vastuullisesti tehtyjä pakkauksia, jotka suojaavat hyvin tuotetta, avautuvat helposti ja kertovat tuotteesta myönteisesti. Britit suosivat Two Sides -järjestön tutkimuksen mukaan paperia ja kartonkia pakkausmateriaaleina, koska pitävät niitä ympäristöystävällisinä ja käytännöllisinä. Kannattaa siis tehdä hyvä pakkaus kotimaisesta raaka-aineesta, suomalaisella osaamisella.
Kolumni on julkaistu Print&Media-lehdessä 1/2018.