Pakkausalan trendit näkyvät Drupassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-05-26
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Drupa-messut tarjoavat valtavasti tietoa pakkausmarkkinoiden trendeistä ja teknisistä innovaatioista. Touchpoint packaging -foorumi on alan hot spot messuilla.

Touchpoint packaging -foorumilla hallissa 12 esiintyy 30 näytteilleasettajaa ja yhteistyökumppania sekä 12 alan järjestöä, brändinhaltijaa (kuten Nestlé) ja design-toimistoa. Foorumilla esitellään alan nykytilannetta ja trendejä luentojen, paneelikeskustelujen ja workshoppien muodossa. Foorumi on järjestetty yhteistyössä European Packaging Design Association (epda) -järjestön kanssa.

Kurkistus tulevaisuuteen laboratorioissa
Foorumin näyttelyalue on 200 neliötä ja se on järjestetty neljän tulevaisuuslaboratorion muotoon. Niiden aihealueet ovat “food”, “non-food”, “pharma” ja “cosmetics”. Näytteilleasettajat esittelevät alueella parhaita case-tapauksiaan ja tuoteinnovaatioitaan. Aluetta täydentää Speaker´s Corner -ohjelmakokonaisuus, johon sisältyy yli 70 esitelmää, luentoa ja paneelikeskustelua.

Touchpoint packaging -foorumin näytteilleasettajat ovat: Agfa Graphics, Arcwise, SCA Forest Products AB, Asia Pulp and Paper, Atlantic Zeiser, Bobst, CMC S.r.l., Creative Edge Software, Dalim, Deutsches Verpackungsinstitut, EFI, Esko, Gmund, Heidelberger Druckmaschinen, HP, Eastman Kodak, Koenig & Bauer, Kolbus, Leonhard Kurz Stiftung, Merck, Metsä Board, Print City, Pro Carton, Siegwerk Druckfarben, Sleever International, Tresu, Xeikon (tilanne 17.5.). Pakkausalan materiaalit, tekniikat ja sovellukset ovat laajasti esillä myös näiden yritysten omilla osastoilla.

Pakkaussanomaa myös innovaatiopuistossa
Myös Drupa innovation park -foorumi tarjoaa tietoa pakkausalasta. Yksi foorumin aihealueista on lisäarvo painamisessa.

Nord emballage-lehden päätoimittaja Bo Wallteg esitelmöi dip-foorumilla pakkausalan trendeistä. Hänen 30 minuutin esityksensä kuullaan 31.5.klo 13.
 

 

 

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt