Kestävä kehitys, vähentäminen, ohentaminen ja parantaminen olivat keskiviikkona 2.11.2022 järjestetyn PackSummit -tapahtuman kantavia teemoja. Tämänvuotinen pakkausalan seminaari- ja verkostoitumistapahtuma keräsi lähes 300 alan ihmistä Tampere-taloon.
LUKEn Juha-Matti Katajajuuri aloitti päivän kertomalla, miten pakkausten ympäristösuorituskykyä tulisi voida arvioida kokonaisvaltaisesti, ei tunteisiin, uskomuksiin tai mielipiteisiin perustuvina väittäminä. Luke kehittää parhaillaan pakkausratkaisujen ympäristövaikutuksia ja -suorituskykyä mittaamaan Packaging Sustainability SCORE -laskentamallia.
Muovit ovat välttämättömiä erityisesti elintarvikkeiden pakkauksissa, mutta niiden käytössä, käytöstä poistossa ja kierrätyksessä riittää haasteita ja siksi monien yritysten tavoitteena onkin pakkausten ohentaminen, vähentäminen, raaka-aineiden korvaaminen uusiutuvilla tai kierrätetyillä materiaalilla. Mutta mitä tulisi ottaa huomioon, kun aidosti halutaan arvioida erilaisten pakkausratkaisujen ympäristövaikutuksia ja -suorituskykyä ottaen huomioon pakkausten suorituskyky eli se, miten hyvin pakkaus onnistuu perustehtävässään eli tuotteen suojauksessa.
– Mikään pakkausmateriaali ei kategorisesti ole parempi tai huonompi kuin jokin toinen. Elintarvikkeiden pakkausten on tärkeintä estää ruokahävikin syntyä kokonaisvaltaisesti ja minimaalisin ympäristökuormituksin koko elinkaaren ajan. Siksi pakkausten suorituskykyä tulisi mitata yhdenmukaisin menetelmin. Packaging Sustaibility SCORE -työmme tähtää tähän, hän kertoi puheenvuorossaan.
Paulig Groupin Kati Randell kertoi puheenvuorossaan vastuullisen pakkaamisen haasteista ja mahdollisuuksista pakkausten käyttäjän näkökulmasta. Pauligin vastuullisuustyön tavoitteena on mm, että kaikki sen valmistamat tuotteet pakataan kierrätettäviin pakkauksiin, jotka on valmistettu uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista. Tavoite on määrä saavuttaa vuoteen 2030 mennessä.
– Nuoret aikuiset pitävät Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen tekemän tutkimuksen mukaan kaikkein tärkeämpänä vastuullisuusviestinä kahvipakkausten kierrätettävyyttä, kertoi Kati Randell. Kierrätettävyys katsottiin jopa tärkeämmäksi kuin itse tuotteen jäljitettävyys, vastuullisuuden varmistus tai hiilijalanjäljen kompensaatio.
Oda on tullut tänä vuonna haastamaan ruuan verkkokaupan toimijat Suomessa. Odalla vedetään mutkat suoriksi logistiikassa, kun verkkokauppatilaukset kulkevat yhden jakelukeskuksen kautta. Toivomuksena Odan Erik Sundqvistin mukaan olisi varta vasten verkkokauppaa varten kehitetyt pakkaukset. – Ne lisäävät keräilyn tehokkuutta, pienentävät hävikkiä, optimoivat tilankäyttöä arvoketjussa, Erik Sundqvist totesi.
Iltapäivän ajaksi seminaarissa jakauduttiin kuulemaan yrityspuheenvuoroja, joiden jälkeen vuorossa olivat key note -puheenvuorot. Epdan johtaja ja Red Dot -kilpailun tuomari Uwe Melichar Saksasta kehotti puheenvuorossaan olemaan välttelemättä pakkauksia – maailma ilman pakkauksia johtaisi väistämättä vielä nykyistäkin suurempaan ruokahävikkiin logistiikkaketjun eri vaiheissa. – Tarvitsemme kuitenkin entistäkin parempia pakkauksia, hän sanoi.
Seminaari päättyi tilaisuuden juontajana ja risteilyisäntänä toimineen Kasper Strömmanin riemukkaaseen, omakohtaiseen pakkausanalyysiin. Erityisesti miehille suunnattujen suihkusaippuoiden pakkaukset ja niiden etikettien välittämät viestit herättivät hänessä kummastusta. Pullojen etiketeistä hän oli löytänyt viittauksia sala-ampujiin ja kiehuvaan laavaan sekä nahkan ja keksin tuoksuihin, jotka pisimmillään lupaavat pitää niiden käyttäjän raikkaana jopa 72 tuntia. Yleisö tuntui olleen naurusta päätellen samaa mieltä.
Suomen Pakkausyhdistyksen puolesta suuret kiitokset PackSummitin esiintyjille, näytteilleasettajille ja osallistujille sekä järjestelyissä auttaneille Ahlman Edun opiskelijoille!
Tapahtuma järjestetään samoissa merkeissä myös ensi vuonna, PackSummit 15.11. 2023 kannattaa merkitä kalentereihin jo nyt.
Pyrollin Anne Penkari ja Aleksi Koikkalainen jakoivat kaikille osallistujille omat, personoidut pakkaukset. Kiitos! |
Tällaisessa pakkauksessa päivän juontaja ja key note-puhuja Kasper Strömman haluaisi nähdä lasinpesunestettä myytävänä. |