PackageMedia Oy tekee mittavat investoinnit digitaaliseen pakkauspainamiseen siirtyäkseen massatuotantoon. Noin kolmen miljoonan euron investointiin sisältyy mm. HP Indigo 30000 painokone ja viimeistelylaitteita.
”Me haluamme tehdä tuotannostamme vielä tehokkaampaa, jotta voimme tarjota asiakkaillemme suurempaa kapasiteettia ja yksikkömääriä, sanoo Vesa-Matti Marjamäki, PackageMedian varatoimitusjohtaja.
”HP Indigon lisäksi me investoimme uuteen lakkayksikköön, stanssiin, foliointiin ja ohjelmistoihin painotekniikan ympärille”.
PackageMedia teki investointipäätöstä varten huolelliset analyysit markkinoilla olevista vaihtoehtoisista ratkaisuista. Loppuvaiheessa mukana oli pari toimijaa, jotka kykenivät tarjoamaan B2-formaattia. Valinta kohdistui yhteen HP:n suurimmista digitaalisista offsetpainokoneista.
”B2-formaatti tukee tuotantoamme optimaalisesti ja mahdollistaa merkittävän kapasiteetin kasvun. Meidän valinnassamme painoi HP Indigon nopeus ja kustannustehokkuus.”
Digipainettuja pakkauksia tehty jo pitkään
PackageMedia on käyttänyt digipainotekniikkaa jo 1990-luvun alusta lähtien ollen yksi ensimmäisistä toimijoista maailmassa. Vuonna 2007 yritys aloitti pakkausteollisuuden tuotannon ja liittyi Pyroll Group:iin. Nyt yhtiön tuotanto on täysin digitaalista.
Monet alan toimijoista ovat erikoistuneet tietylle kohdemarkkinalle. PackageMedia panostaa sen sijaan laajoille markkinoille ja kehittää uusia digitaalisia tuoteratkaisuja sekä palveluita, mm. hyödyntämällä täysin uutta analyysityökalua nimeltä PackageMedia digital services.
Koneiden myynti ja asennus on hoidettu HP:n pohjoismaisen partnerin, Visutechin toimesta. Yhtiö on myös aiemmin toimittanut koneita Suomeen.