Neljä trendiä muovaa pakkausalaa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-04-23
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Markkinatutkimusyritys Mintel on tunnistanut neljä trendiä, jotka vaikuttavat eniten pakkausalaan tänä vuonna. Trendit voidaan tiivistää sanoihin verkottuminen, kierrätys, verkkokauppa ja muovittomuus.

Brittiläinen Mintel julkaisee joka vuosi tämän trendiraportin. Uusi ”Global Packaging Trends 2019” -raportti pelkistää alan keskeiset trendit neljään. Ensimmäinen niistä on verkottuminen. Kysymys on älypakkausten yleistymisestä siten että brändit haluavat liittää pakkauksiin vuorovaikutuselementtejä erilaisten tekniikoiden avulla. Niitä ovat esimerkiksi QR, NFC, RFID, Bluetooth ja AR. Niiden avulla kuluttajalle voidaan tarjota tietoa ja elämyksiä verkon kautta ja toisaalta kerätä tietoa pakkauksen käytöstä.

Toinen trendi on kestävän kehityksen nouseminen aivan kärkeen monien brändien toiminnassa. Kuluttajille halutaan tarjota kierrätettäviä pakkauksia ja kierrätysmateriaalien käyttöä halutaan lisätä pakkauksissa. Kuluttajat ovat Mintelin mukaan erityisen kiinnostuneita ruokapakkausten ympäristöystävällisyydestä.

Verkkokaupan nopea kasvu on Mintelin mukaan ehkä eniten pakkausalaan vaikuttava trendi. Se vaikuttaa sekä pakkausten suunnitteluun että uuden tekniikan käyttöön tarjontaketjussa.

Neljäs vahva trendi on muovin käytön vähentäminen erityisesti kertakäyttöpakkauksissa. Kuluttajat kokevat muoviroskan polttavaksi ongelmaksi ja ongelmaa ratkoville pakkauksille on kysyntää.

Mintelin raportin voi ladata tältä sivulta: www.mintel.com/global-packaging-trends

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Suomalaisväriä Pro Carton Young Designers -kilpailussa

Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Senni Virransola pääsi ainoana suomalaisena jatkoon kansainvälisessä suunnittelukilpailussa.
Pro Carton 12082021

360 Services auttaa optimoimaan pakkausta

Metsä Boardin uusi palvelukokonaisuus tarjoaa asiakkaille entistä paremmat mahdollisuudet kehittää pakkauksiaan.
MetsäBoard 26052021