Markkinatutkimusyritys Mintel on tunnistanut neljä trendiä, jotka vaikuttavat eniten pakkausalaan tänä vuonna. Trendit voidaan tiivistää sanoihin verkottuminen, kierrätys, verkkokauppa ja muovittomuus.
Brittiläinen Mintel julkaisee joka vuosi tämän trendiraportin. Uusi ”Global Packaging Trends 2019” -raportti pelkistää alan keskeiset trendit neljään. Ensimmäinen niistä on verkottuminen. Kysymys on älypakkausten yleistymisestä siten että brändit haluavat liittää pakkauksiin vuorovaikutuselementtejä erilaisten tekniikoiden avulla. Niitä ovat esimerkiksi QR, NFC, RFID, Bluetooth ja AR. Niiden avulla kuluttajalle voidaan tarjota tietoa ja elämyksiä verkon kautta ja toisaalta kerätä tietoa pakkauksen käytöstä.
Toinen trendi on kestävän kehityksen nouseminen aivan kärkeen monien brändien toiminnassa. Kuluttajille halutaan tarjota kierrätettäviä pakkauksia ja kierrätysmateriaalien käyttöä halutaan lisätä pakkauksissa. Kuluttajat ovat Mintelin mukaan erityisen kiinnostuneita ruokapakkausten ympäristöystävällisyydestä.
Verkkokaupan nopea kasvu on Mintelin mukaan ehkä eniten pakkausalaan vaikuttava trendi. Se vaikuttaa sekä pakkausten suunnitteluun että uuden tekniikan käyttöön tarjontaketjussa.
Neljäs vahva trendi on muovin käytön vähentäminen erityisesti kertakäyttöpakkauksissa. Kuluttajat kokevat muoviroskan polttavaksi ongelmaksi ja ongelmaa ratkoville pakkauksille on kysyntää.
Mintelin raportin voi ladata tältä sivulta: www.mintel.com/global-packaging-trends