Muovien tai kertakäytön vähentäminen ei vielä ole vastuullisuutta – kokonaisuus ratkaisee

Teksti:Christian Wallteg
JULKAISTU: 2022-09-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kaikki kynnelle kykenevät brändit eli merkkituotteet kilpailevat huomiosta. Viime aikoina brändien markkinointiviestintä on keskittynyt hämmentävällä tavalla pakkauksiin ja vieläpä muovipakkauksiin.

Kiivaassa brändien huomiontavoittelukilpailussa aseeksi on nostettu vastuullisuus ja sitä viestitään pakkausmuoveilla. Nimittäin pakkausmuovien vähentämisellä ja siirtymisellä fossiilisista raaka-aineista valmistetuista muoveista biopohjaisiin tai kierrätettyihin uusiomuoveihin.

On tietysti hienoa, että yritykset ovat ottaneet myös pakkaukset osaksi vastuullisuusstrategioitaan. Kuluttajille halutaan tietysti viestiä siirtymisestä ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin ja mikäpä olisi konkreettisempaa kuin pakkaukset. Pakkaushan− on usein ainoa asia, jota asiakkaat pääsevät tutkimaan ja koskemaan ennen ostopäätöstä. Pakkaus on siis keskeinen osa brändien rakentamista ja siksi myös pakkaus itse on päässyt − tai joutunut − huomion keskipisteeksi vastuullisuusviestinnässä.

Pakkauksien aiheuttamia ympäristövaikutuksia ei kuitenkaan koskaan pitäisi tarkastella ilman, että samalla tarkastellaan pakatun tuotteen ympäristövaikutuksia – kokonaisuus ratkaisee. Elintarvikkeiden, joiden pakkaamiseen käytetään noin puolet kaikista kuluttajapakkauksista, ympäristövaikutuksista ylivoimaisesti suurin osa syntyy alkutuotannossa eli maataloudessa. Pakkauksen osuus kokonaisympäristövaikutuksista on 1-2 % keskimäärin.

Varsinkin herkästi pilaantuvat elintarvikkeet tarvitsevat pakkauksien antamaa suojaa ympäristöltä, jotta tuotteet eivät pilaannu ennen kuin ne saavuttavat kuluttajan. Jos pakkauksen antamaa suojaa heikennetään siirtymällä näennäisesti ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon ja samalla tuotteen hyllyikä lyhenee tai rikkoontumisalttius kasvaa, onko silloin varmasti toimittu vastuullisesti vai kenties vain pesty brändi-imagoa vihreämmäksi?

EU komissio haluaa myös lisätä pakkauksia koskevaa sääntelyä ympäristö- ja vastuullisuusperustein.  Tavoitteena on vähentää muovien lisäksi kaikkea kertakäyttöä. Komission kunnianhimoiset tavoitteet on kehystetty tunteisiin vetoavilla kuvilla muoviin tukehtuneista eläimistä, roskavuorista ja merten muovilautoista. Oikea tieteellinen tutkimus syistä, seurauksista ja mahdollisuuksista tilanteen muuttamiseksi puuttuu käytännössä kokonaan. Käytännön toimet on sen sijaan betonoitu direktiiveihin, joita jäsenmaiden on sakon uhalla toteutettava.

Olemme ajautumassa tilanteeseen, jossa pakkauksia käyttävä teollisuus kuvittelee osoittavansa vastuullisuutensa kuluttajille ja yhteiskunnallisille päättäjille vihermarkkinoinnilla. Samaan aikaan päättäjät ajavat linjaa, jossa ympäristön tilaa halutaan parantaa tunnepohjaisesti laaditulla, pakottavalla lainsäädännölle.

On suorastaan järkyttävää huomata, että yhteiskunnan keskeiset toimijat: kansalaiset, yritykset ja päättäjät eivät pysty parempaan, kun kaikilla on kuitenkin sama tavoite: ympäristön tilan paraneminen.

Ratkaisukin on onneksi tarjolla: tieteeseen ja faktoihin perustuva argumentointi ja päätöksenteko tunnepohjaisuuden ja populismin sijaan.

 

Antro Säilä

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Antalis aloitti yhteistyön liimajätin kanssa

Maailman suurimmasta liimayhtiöstä H.B. Fullerista sekä paperi- ja pakkaustukkuri Antaliksesta tuli strategisia kumppaneita.
Antalis

InterSystem laajenee Suomeen

InterSystem perustettiin Ruotsissa vuonna 1989, joten se juhlii nyt 35. vuottaan. InterSystem laajensi myyntiä Norjaan vuonna 2014 ja vuonna 2021 se teki saman Tanskassa. Nyt on Suomen vuoro.
Finland_InterSystem-palletizerx

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general