Muovien tai kertakäytön vähentäminen ei vielä ole vastuullisuutta – kokonaisuus ratkaisee

Teksti:Christian Wallteg
JULKAISTU: 2022-09-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kaikki kynnelle kykenevät brändit eli merkkituotteet kilpailevat huomiosta. Viime aikoina brändien markkinointiviestintä on keskittynyt hämmentävällä tavalla pakkauksiin ja vieläpä muovipakkauksiin.

Kiivaassa brändien huomiontavoittelukilpailussa aseeksi on nostettu vastuullisuus ja sitä viestitään pakkausmuoveilla. Nimittäin pakkausmuovien vähentämisellä ja siirtymisellä fossiilisista raaka-aineista valmistetuista muoveista biopohjaisiin tai kierrätettyihin uusiomuoveihin.

On tietysti hienoa, että yritykset ovat ottaneet myös pakkaukset osaksi vastuullisuusstrategioitaan. Kuluttajille halutaan tietysti viestiä siirtymisestä ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin ja mikäpä olisi konkreettisempaa kuin pakkaukset. Pakkaushan− on usein ainoa asia, jota asiakkaat pääsevät tutkimaan ja koskemaan ennen ostopäätöstä. Pakkaus on siis keskeinen osa brändien rakentamista ja siksi myös pakkaus itse on päässyt − tai joutunut − huomion keskipisteeksi vastuullisuusviestinnässä.

Pakkauksien aiheuttamia ympäristövaikutuksia ei kuitenkaan koskaan pitäisi tarkastella ilman, että samalla tarkastellaan pakatun tuotteen ympäristövaikutuksia – kokonaisuus ratkaisee. Elintarvikkeiden, joiden pakkaamiseen käytetään noin puolet kaikista kuluttajapakkauksista, ympäristövaikutuksista ylivoimaisesti suurin osa syntyy alkutuotannossa eli maataloudessa. Pakkauksen osuus kokonaisympäristövaikutuksista on 1-2 % keskimäärin.

Varsinkin herkästi pilaantuvat elintarvikkeet tarvitsevat pakkauksien antamaa suojaa ympäristöltä, jotta tuotteet eivät pilaannu ennen kuin ne saavuttavat kuluttajan. Jos pakkauksen antamaa suojaa heikennetään siirtymällä näennäisesti ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon ja samalla tuotteen hyllyikä lyhenee tai rikkoontumisalttius kasvaa, onko silloin varmasti toimittu vastuullisesti vai kenties vain pesty brändi-imagoa vihreämmäksi?

EU komissio haluaa myös lisätä pakkauksia koskevaa sääntelyä ympäristö- ja vastuullisuusperustein.  Tavoitteena on vähentää muovien lisäksi kaikkea kertakäyttöä. Komission kunnianhimoiset tavoitteet on kehystetty tunteisiin vetoavilla kuvilla muoviin tukehtuneista eläimistä, roskavuorista ja merten muovilautoista. Oikea tieteellinen tutkimus syistä, seurauksista ja mahdollisuuksista tilanteen muuttamiseksi puuttuu käytännössä kokonaan. Käytännön toimet on sen sijaan betonoitu direktiiveihin, joita jäsenmaiden on sakon uhalla toteutettava.

Olemme ajautumassa tilanteeseen, jossa pakkauksia käyttävä teollisuus kuvittelee osoittavansa vastuullisuutensa kuluttajille ja yhteiskunnallisille päättäjille vihermarkkinoinnilla. Samaan aikaan päättäjät ajavat linjaa, jossa ympäristön tilaa halutaan parantaa tunnepohjaisesti laaditulla, pakottavalla lainsäädännölle.

On suorastaan järkyttävää huomata, että yhteiskunnan keskeiset toimijat: kansalaiset, yritykset ja päättäjät eivät pysty parempaan, kun kaikilla on kuitenkin sama tavoite: ympäristön tilan paraneminen.

Ratkaisukin on onneksi tarjolla: tieteeseen ja faktoihin perustuva argumentointi ja päätöksenteko tunnepohjaisuuden ja populismin sijaan.

 

Antro Säilä

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

United Bankersin metsärahasto ostaa FiberLeanin

Suomalainen United Bankersin rahasto Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG) on ostanut kaikki FiberLean Technologies Ltd:n osakkeet. FiberLean valmistaa laitteita mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) tuotantoon, mikä tarkoittaa paperimassalle uusia ominaisuuksia.
David-Walker

Graafikkoyhdistyksen barometri: markkinat näyttävät synkiltä

Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Evax

Lääkepullojen valmistuksessa käytetään ensimmäistä kertaa biopohjaista PET-muovia

Suomalainen UPM Biochemicals on solminut kahden muun yrityksen kanssa kumppanuuden, jonka tavoitteena on tuottaa maailman ensimmäiset osittain puupohjaisesta PET-muovista valmistetut lääkepullot. Näin kertoi Nordisk Bioplastförening verkkosivuillaan.
upm-biopet-topp-2x

Uusien muovinkierrätysyritysten vauhti hiipuu Euroopassa

Plastics Recyclers Europe  -organisaatio (Muovin kierrättäjät Eurooppa) esittelee lukuja, jotka osoittavat muovinkierrätyksen kasvun hidastumista Euroopassa. Vaikka voisi luulla, että ala kehittyy jatkuvasti, ongelmia on noussut esiin.
Foto: Peter Holgersson AB