Kunnianhimoinen SUP-direktiivi

Teksti:Hanna Kiventöyry
JULKAISTU: 2021-06-09
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Muovien aiheuttamat ympäristövaikutukset ja etenkin meriin päätyvä muoviroska ovat globaali ongelma, jota pyritään ratkaisemaan eri keinoin. Näistä keinoista kunnianhimoisimpiin kuuluu EU:n ns. kertakäyttömuovidirektiivi eli SUP-direktiivi, joka rajoittaa eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden markkinointia ja kulutusta. Direktiivin artikla 4 velvoittaa jäsenmaita vähentämään kertakäyttöisten muovia sisältävien juomamukien ja ateriapakkausten kulutusta. Kukin maa saa määritellä itse vähentämiskeinot. 

Ympäristöministeriö antoi Suomen ympäristökeskukselle toimeksiannon selvittää, miten kertakäyttöisten muovista valmistettujen juomamukien ja ateriapakkausten kulutusta voitaisiin vähentää. 

KUSTO-hankkeeksi nimetyssä työssä tunnistettiin mahdolliset vähentämiskeinot, selvitettiin eri sidosryhmien näkemyksiä niistä, tunnistettiin vaihtoehtoiset tuotteet ja materiaalit sekä arvioitiin lopuksi eri keinojen vaikuttavuutta, vaikutuksia ja toteutettavuutta. Arvioinnin perusteella parhaimmiksi keinoiksi vähentää mainittujen kertakäyttömuovituotteiden kulutusta osoittautuivat: myyjään kohdistuva ensisijaisuusvelvoite, ekosuunnittelu eli kokonaisympäristövaikutusten ottaminen huomioon tuotteiden suunnittelussa sekä valistus. 

Ensisijaisuusvelvoite nousi parhaimmaksi vaihtoehdoksi.

– Ensisijaisuus tarkoittaa, että myyjä antaa asiakkaalle pyytämättä tai oletusarvoisesti muun kuin muovisen kertakäyttöastian tai -mukin. Ensisijaisuus ei kuitenkaan ole pakottava. Asiakas voisi pyynnöstä saada halutessaan kertakäyttöisen muovituotteen. Suurimmalle osalle ruoka tai juoma on ostoksen pääasia, ei sen pakkaus tai muki, sanoo tutkija Tero Heinonen Suomen ympäristökeskuksesta. 

Tiedossa ei ole, minkälaisilla tuotteilla kertakäyttöiset muovituotteet käytännössä korvattaisiin. Materiaalivaihtoehtoja on monia ja niistä voidaan valmistaa joko muovittomia kertakäyttötuotteita tai eri materiaaleista (myös muovista) valmistettuja kestotuotteita. Hankkeessa myös koottiin maailmalta useita esimerkkejä erilaisista pantillisten kestotuotteiden järjestelmistä. 

– Hankkeen tulosten kannalta suurinta epävarmuutta tuloksiin aiheutti epäselvyys siitä, mitkä kaikki tuotteet ylipäätään kuuluvat 4 artiklan piiriin, sanoo johtava tutkija Jaana Sorvari Suomen ympäristökeskuksesta. 

Raaka-aineiden ohella myös tuotteiden valmistusprosessit ovat erilaisia. Lisäksi ympäristövaikutusten arvioinnissa aineistona käytettyjen elinkaariarviointien menetelmät, rajaukset ja lähtötiedot vaihtelivat, eivätkä tarkastellut tuotteetkaan olleet täysin samanlaisia. Esimerkiksi se, päätyykö elintarvikepakkaus elinkaarensa päässä materiaali- tai energiahyödyntämiseen, voi vaikuttaa huomattavasti elinkaarianalyysin tuloksiin. Eri elinkaariarviointien tulokset eivät siten ole keskenään suoraan vertailukelpoisia. Nämä seikat aiheuttivat epävarmuutta vaikutusarvioinnin tuloksiin. 

Hankkeen tietoja käytetään kansallisen lain valmistelussa, josta on tulossa hallituksen esitys lausunnoille arviolta loppuvuodesta 2021. 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko