Kuluttajat haluavat edistää kestävää kehitystä pandemiasta huolimatta

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-11-24
PÄIVITETTY: 2023-01-18


DS Smith on teettänyt tutkimuksen Covid 19 -pandemian vaikutuksista pakkaamiseen. Tutkimuksen mukaan tilanne on johtanut uudenlaiseen ostokäyttäytymiseen, mutta pandemia ei ole vähentänyt kuluttajien halua suosia kestävän kehityksen mukaisia pakkauksia.

Jopa 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista sanoi toivovansa, että tuotteet olisi pakattu niin pieneen määrään pakkausmateriaalia kuin mahdollista. Lähes kolmannes vastaajista kertoi lakanneensa ostamasta tiettyjä tuotteita, koska he eivät pidä niiden pakkauksia ympäristöystävällisinä. Sustainable packaging in a post-COVID World -tutkimus toteutettiin 12 maassa Euroopassa – myös Suomi oli mukana. Tutkimuksen toteutti Ipsos Mori.

Jopa 71 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että pitkässä juoksussa ilmastonmuutos on yhtä vakava asia kuin pandemia. Kolmasosa vastaajista oli sitä mieltä, että tuottamamme jäte on kolmen tärkeimmän ympäristöhaasteen joukossa maailmassa.

Eurooppalaisista vastaajista 85 prosenttia sanoi haluavansa ostaa hyödykkeitä niin vähän pakattuina kuin mahdollista. Myös pakkausmateriaalien kierrätysmahdollisuus on tärkeää. Puolet mm. suomalaisista vastaajista pitää tärkeänä suosia omassa maassa tuotettuja hyödykkeitä tukeakseen oman maansa taloutta.

Hygienia on uusi prioriteetti ja 38 prosenttia vastaajista sanoi suosivansa hygieenisesti pakattuja tuotteita. Hygieniavaatimuksen uskotaan pysyvän tärkeänä myös jatkossa.

Kaupassa halutaan asioida mahdollisimman nopeasti. Kuva: DS Smith

Monet tämän tutkimuksen osallistujista (68 %) eivät halua viettää aikaa kaupoissa, koska kaupassa oleskelu koetaan stressaavana. Kuluttajia myös huolettaa, että muut ovat koskeneet kaupassa pakkauksiin, joten he valitsevat mieluiten tuotteen hyllyn takaa, jota todennäköisesti kukaan ei ole käsitellyt. Kolmannes vastaajista pesee kaikki ostamansa irtotuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset. Suomessa jopa 22 prosenttia vastaajista välttää ostamasta pakkaamattomia tuotteita.

Verkko-ostaminen on lisääntynyt valtavasti pandemian aikana, joten verkkokaupan pakkausten merkitys korostuu. Lähes puolet vastaajista kertoo vastaanottaneensa epäekologisia pakkauksia verkkokaupan kautta ja yli viidennes kertoo lakanneensa tilaamasta sellaisia suosivasta verkkokaupasta. Ihmiset myös kaipaavat lisätietoa pakkausten ympäristöystävällisyydestä.  Monet vastaajat eivät tienneet, mitä kestävän kehityksen mukainen pakkaus merkitsee.

Mutta verkkokauppapakkauksetkin epäilyttävät. 57 prosenttia vastaajista pesee kädet niiden käsittelyn jälkeen. Monet jopa pesevät tai desinfioivat kaikki muovi- ja kartonkipakkaukset.

– Pakkaukset myös heitetään pois aiempaa nopeammin. Tämä on yllättävä tulos verrattuna siihen, kuinka vaikeaa on saada ihmiset muuttamaan käytöstään. Tavat muuttuvat, asenteet eivät. Hygienia on tärkeää, mutta kuluttajien vaatimukset mahdollisimman vähäisen pakkausmateriaalin määrästä ja kierrätettävyydestä on pysyvää, toteaa Ipsos Morin tutkimusjohtaja Alex Baverstock.

Uusimmat uutiset

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Norjan Muovilupaus-kilpailussa valittiin neljä voittajaa

Lerum, Arla, Trioworld Lundin ja Den Stolte Hane voittivat Norjan Muovilupaus-palkinnot innovatiivisilla ja kestävillä pakkauksillaan. Kilpailu on Grønt Punkt Norgen (Norjan Vihreän Pisteen) järjestämä.
plastloftet-vinnerex

Yangi Celleran kuivamuovaustekniikka on pian valmis markkinoille

Varbergissa toimiva Yangi on nyt valmis esittelemään Yangi Cellera -konealustan, joka valmistaa kuitupakkauksia kuivamuovaustekniikalla. Yangin mukaan tämä on tärkeä askel kohti kestävämpien vaihtoehtojen kaupallistamista, jotka voivat korvata perinteisiä muovi- ja märkämuovattuja pakkauksia. Vuonna 2026 teknologian pitäisi olla valmistajien käytettävissä.
Yangi

Tetra Pak ja Lundin yliopisto jatkavat strategista yhteistyötään – painopisteenä innovaatiot

Tetra Pak ja Lundin yliopisto ovat jatkaneet strategista yhteistyösopimustaan viisi vuotta, ja molemmat ovat sitoutuneet kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja. Uudistettu sopimus pohjautuu nykyisiin tutkimusprojekteihin ja keskittyy edelleen osaamisen ja koulutuksen vahvistamiseen kuudella keskeisellä alueella.
Lund-University-Study-in-Swedenx-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko