KBA puolustaa asemaansa pakkauspainamisessa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-06-07
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Painokoneiden valmistaja KBA on markkinajohtaja useilla pakkauspainamisen laitemarkkinoilla ja aikoo pitää asemansa, vaikka haastajia tuli esiin lisää Drupassa.

Drupa-messuilla KBA kertoi, millä keinoilla yhtiö aikoo vahvistaa tuotevalikoimaansa ja asemaansa. Toimitusjohtaja Claus Bolza-Schünemann sanoi yhtiön kehittämisen painopisteen olevan kasvavissa pakkauspainamisen ja funktionaalisen painamisen markkinoissa. Myös innovaatioiden kehittäminen tuotteisiin kuuluu panostusalueisiin, ja tästä esimerkki on LED-UV painotekniikka.

KBA on erityisen vahva suuren volyymin taivekartonkipainamisessa. Rapida-offsetkoneet ovat suosittuja tässä markkinasegmentissä, ja yhtiön mukaan yli 60 % niistä myydäänkin taivekartongin painajille. Messuilla on esillä mm. nopea Rapida 145 kaksoispinosyötöllä. Yhtiö panostaa myös viimeistelyyn ostamalla stansseja valmistavan Iberica-yhtiön Ceruttilta.

KBA:n johtaja Ralf Sammels odottaa offsetpainamisen jatkuvan dominoivana menetelmänä taivekartongin painamisessa lähivuosina. Painajat hakevat kuitenkin digitaalisia ratkaisuja lyhyiden sarjojen painamiseen, näytteiden tekoon ja variointiin. Näitä ratkaisuja kehittää myös KBA.

KBA ja Xerox kehittävät yhdessä digitaalista arkkipainokonetta taivekartongin painamiseen. Uusi painokone yhdistää KBA:n ja Xeroxin tekniikkaa ja tulee markkinoille vuoden 2017 alussa. Xerox on jo aikaisemmin päässyt markkinoille iGen-digipainokoneilla. Xeroxin mukaan noin 60 asiakasta maailmassa painaa pakkauksia iGen-koneillaan.

Uusi KBA VariJET 106 Powered by Xerox yhdistää Xeroxin Impika-mustesuihkutekniikan ja KBA Rapida 106 -arkkipainokoneen tekniikan. Laite on B1-koossa ja pystyy painamaan 4 500 arkkia tunnissa. Laitteen rakenne on modulaarinen, mikä mahdollistaa erilaisten in-line yksiköiden yhdistämisen siihen. Näitä voivat olla esimerkiksi päällystys, kylmäfoliointi, kartongin leikkuu, nuuttaus ja perforointi.

Uusia vaihtoehtoja taivekartongin painamiseen
Valtaosa pakkauksista painetaan yhä perinteisellä tekniikalla. Xeroxin arvion mukaan vain noin 3 % pakkauksista painetaan nyt digitaalisesta. Digitaalisen pakkauspainamisen markkinoiden odotetaan kuitenkin kasvavan eri arvioiden mukaan keskimäärin 16-21 prosenttia vuodessa aikavälillä 2015–2020. Kasvu on nopeaa erityisesti kartonkipakkausten painamisessa, jossa sarjat ovat lyhentyneet niin, että arviolta puolet töistä on alle 10 000 kappaleen sarjoja. Tämän ovat huomanneet kaikki painokoneiden valmistajat.

Uutena yrittäjänä markkinoille tulee Landa. Yhtiö kertoi, että Saksan johtaviin kuuluva taivekartongin painaja Balersbronn tulee olemaan Landan S10 nanopainokoneen testaaja. Myös amerikkalainen Imaginel tulee olemaan koneen betatestaaja.

HP pyrkii näille markkinoille Indigo-painokoneille, joita messuilla on runsaasti esillä jälkikäsittelylaitteineen. Myös Fuji esittelee uutta vaihtoehtoaan tähän segmenttiin. Fuji on kehittänyt B2-koon Jet Press 720S mustesuihkupainokoneestaan uuden version taivekartongin painamiseen. Laitteessa on parannettu muun muassa imutehoa, jotta se voi käsitellä entistä laajempaa raskaampien kartonkien valikoimaa.

Heidelbergin offset-koneita käytetään paljon pakkauspainamisessa, ja nyt yhtiöllä on myös digitaalinen vaihtoehto taivekartongin painamiseen suuressa mittakaavassa. Messuilla ensimmäistä kertaa esitelty Primefire 106 on inkjet-painokone, jolla saadaan aikaan korkeatasoista jälkeä suurella nopeudella.

Xeikon on saanut jalansijaa digitaalisessa etikettipainamisessa ja tavoittelee kasvua myös kartonkipakkauksissa. Messuilla on esillä uusi Xeikon FDU-stanssauslaite, joka sopii yhteen yhtiön painokoneiden kanssa.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Drupa alkoi - tässä on 18 vinkkiä messuille

Ensimmäistä kertaa vuoden 2016 jälkeen Drupa järjestetään Düsseldorfissa. Jättimessuilla on monen vuoden jälkeen paljon uutta esiteltävää, erityisesti pakkausalasta kiinnostuneille. Eikä niitä kutsuta syyttä yhä useammin Drupack-messuiksi. Tästä löydät vinkkejä, joita kävijät voivat nähdä messuilla. Packnews on luonnollisesti paikalla.
DRUPA24_01x

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox