KBA puolustaa asemaansa pakkauspainamisessa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-06-07
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Painokoneiden valmistaja KBA on markkinajohtaja useilla pakkauspainamisen laitemarkkinoilla ja aikoo pitää asemansa, vaikka haastajia tuli esiin lisää Drupassa.

Drupa-messuilla KBA kertoi, millä keinoilla yhtiö aikoo vahvistaa tuotevalikoimaansa ja asemaansa. Toimitusjohtaja Claus Bolza-Schünemann sanoi yhtiön kehittämisen painopisteen olevan kasvavissa pakkauspainamisen ja funktionaalisen painamisen markkinoissa. Myös innovaatioiden kehittäminen tuotteisiin kuuluu panostusalueisiin, ja tästä esimerkki on LED-UV painotekniikka.

KBA on erityisen vahva suuren volyymin taivekartonkipainamisessa. Rapida-offsetkoneet ovat suosittuja tässä markkinasegmentissä, ja yhtiön mukaan yli 60 % niistä myydäänkin taivekartongin painajille. Messuilla on esillä mm. nopea Rapida 145 kaksoispinosyötöllä. Yhtiö panostaa myös viimeistelyyn ostamalla stansseja valmistavan Iberica-yhtiön Ceruttilta.

KBA:n johtaja Ralf Sammels odottaa offsetpainamisen jatkuvan dominoivana menetelmänä taivekartongin painamisessa lähivuosina. Painajat hakevat kuitenkin digitaalisia ratkaisuja lyhyiden sarjojen painamiseen, näytteiden tekoon ja variointiin. Näitä ratkaisuja kehittää myös KBA.

KBA ja Xerox kehittävät yhdessä digitaalista arkkipainokonetta taivekartongin painamiseen. Uusi painokone yhdistää KBA:n ja Xeroxin tekniikkaa ja tulee markkinoille vuoden 2017 alussa. Xerox on jo aikaisemmin päässyt markkinoille iGen-digipainokoneilla. Xeroxin mukaan noin 60 asiakasta maailmassa painaa pakkauksia iGen-koneillaan.

Uusi KBA VariJET 106 Powered by Xerox yhdistää Xeroxin Impika-mustesuihkutekniikan ja KBA Rapida 106 -arkkipainokoneen tekniikan. Laite on B1-koossa ja pystyy painamaan 4 500 arkkia tunnissa. Laitteen rakenne on modulaarinen, mikä mahdollistaa erilaisten in-line yksiköiden yhdistämisen siihen. Näitä voivat olla esimerkiksi päällystys, kylmäfoliointi, kartongin leikkuu, nuuttaus ja perforointi.

Uusia vaihtoehtoja taivekartongin painamiseen
Valtaosa pakkauksista painetaan yhä perinteisellä tekniikalla. Xeroxin arvion mukaan vain noin 3 % pakkauksista painetaan nyt digitaalisesta. Digitaalisen pakkauspainamisen markkinoiden odotetaan kuitenkin kasvavan eri arvioiden mukaan keskimäärin 16-21 prosenttia vuodessa aikavälillä 2015–2020. Kasvu on nopeaa erityisesti kartonkipakkausten painamisessa, jossa sarjat ovat lyhentyneet niin, että arviolta puolet töistä on alle 10 000 kappaleen sarjoja. Tämän ovat huomanneet kaikki painokoneiden valmistajat.

Uutena yrittäjänä markkinoille tulee Landa. Yhtiö kertoi, että Saksan johtaviin kuuluva taivekartongin painaja Balersbronn tulee olemaan Landan S10 nanopainokoneen testaaja. Myös amerikkalainen Imaginel tulee olemaan koneen betatestaaja.

HP pyrkii näille markkinoille Indigo-painokoneille, joita messuilla on runsaasti esillä jälkikäsittelylaitteineen. Myös Fuji esittelee uutta vaihtoehtoaan tähän segmenttiin. Fuji on kehittänyt B2-koon Jet Press 720S mustesuihkupainokoneestaan uuden version taivekartongin painamiseen. Laitteessa on parannettu muun muassa imutehoa, jotta se voi käsitellä entistä laajempaa raskaampien kartonkien valikoimaa.

Heidelbergin offset-koneita käytetään paljon pakkauspainamisessa, ja nyt yhtiöllä on myös digitaalinen vaihtoehto taivekartongin painamiseen suuressa mittakaavassa. Messuilla ensimmäistä kertaa esitelty Primefire 106 on inkjet-painokone, jolla saadaan aikaan korkeatasoista jälkeä suurella nopeudella.

Xeikon on saanut jalansijaa digitaalisessa etikettipainamisessa ja tavoittelee kasvua myös kartonkipakkauksissa. Messuilla on esillä uusi Xeikon FDU-stanssauslaite, joka sopii yhteen yhtiön painokoneiden kanssa.
 

 

 

Jatka lukemista

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt

Flexican edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvacolle

Flexica Oy:n edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvaco Oy:lle 1.10.2024 alkaen Suomessa. Sopimukseen kuuluu Agergaard GmbH:n, Polymount BV:n, Polywest GmbH:n, Sandon Global Ltd:n, Swedev AB:n ja SWG GmbH:n tuotteita.
Flexica

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Uusimmat uutiset

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general

Aaltopahvituotanto keskittyy: Adara Pakkaus ostaa ER-Pahvityön

Aaltopahvin ja aaltopahvipakkausten valmistaja Adara Pakkaus Oy laajentaa liiketoimintaansa ostamalla Lahdessa sijaitsevan ER-Pahvityö Oy:n. Mutta mitä se tarkoittaa asiakkaille?
lahti

STOK Emballage haluaa voittaa Packnorth Awardin 2024

Viime viikkoina on ilmoittautunut runsaasti osanottajia Packnorth Award 2024 -kilpailuun. Yksi heistä on tanskalainen STOK Emballage, joka odottaa innolla palkintojenjakotilaisuutta Scanpack-messuilla lokakuussa.
STOKx