Kahden miljardin palautetun juomapakkauksen haamuraja rikkoutui

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-03-22
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomalaiset palauttivat viime vuonna pantillisia juomapakkauksia ahkerasti, sillä jopa 93 % pulloista ja tölkeistä palautui takaisin kiertoon. Eniten palautettiin alumiinitölkkejä.

Yli kaksi miljardia pantillista juomapakkausta palautui takaisin kiertoon vuonna 2020. Alumiinitölkkejä palautettiin eniten, noin 1,4 miljardia kappaletta. Tölkkien palautusaste oli 94 % pantillisista pakkauksista. PET-muovipulloja palautettiin 540 miljoonaa kappaletta (palautusaste 92 %). Lasipakkauksista kiertoon palautui 87 % eli 133 miljoonaa kappaletta. Kokonaispalautusaste, 93 %, pysyi edellisvuosien tasolla.

– Suomalaiset ovat maailman parhaita juomapakkausten kierrättäjiä, ja ympäristötietoisuuden lisääntyminen kasvattaa kierrätystä entisestään. Viime vuonna teettämämme kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 42 % suomalaisista kokee ympäristösyyt tärkeimmäksi motiiviksi juomapakkausten kierrättämiseen. Pantti on toki itsessään erittäin hyvä kannustin, kertoo Palpan toimitusjohtaja Pasi Nurminen.

Koronavuosi heijastui myös juomamenekkiin, sillä suomalaiset ostivat vuonna 2020 pantillisiin pakkauksiin pakattuja juomia lähes 8 % enemmän kuin vuonna 2019. Tölkkien menekki kasvoi 9 % ja PET-muovipullojen 8 %. Sen sijaan lasipullojen myynti laski noin 3 %.

– Pantillisten lasipullojen myynti on kärsinyt koronasta, sillä lasisia juomapakkauksia kulutetaan erityisesti hotelleissa ja ravintoloissa. Kulutuksen siirtyminen ravintoloista vähittäiskauppoihin näkyi tölkkien ja muovipullojen myyntimäärien kasvuna, Nurminen kertoo.

Loppuvuoden palautustilastoissa on nähtävissä lievä vääristymä alaspäin, sillä joulukuun korkea myyntimäärä heikentää tuon kuukauden palautusastetta. Myyntipiikki johtui tammikuussa 2021 voimaan astuneesta alkoholiveron kiristyksestä. Joulukuun myyntien palautukset näkyvät suurelta osin vasta tammikuun 2021 tilastoissa.

Pantillisessa järjestelmässä pakkaus kiertää pitkään

Suomalainen juomapakkausten kierrätysjärjestelmä on erinomainen esimerkki kiertotaloudesta, jossa materiaali hyödynnetään uudelleen. Pullon ja tölkin matka palautusautomaatilta jatkuu käsittelylaitokselle, jossa sen materiaali – lasi, muovi tai alumiini – työstetään uusiokäytettäväksi.

Palpan kierrätysjärjestelmässä tavoitellaan mahdollisimman laajasti niin kutsuttua suljettua kiertoa. Tämä tarkoittaa, että juomapakkauksen materiaalista tehdään uusi juomapakkaus. Esimerkiksi tölkkiä voidaan kierrättää lähes ikuisesti. Tällä säästetään luonnonvarojen lisäksi merkittävästi energiaa, sillä kierrätysalumiinin käyttö vie vain murto-osan siitä energiamäärästä, mitä alumiinin valmistus vaatii.

– Kierrättäminen on itsessään hyvä asia, mutta erityisen tärkeää on toteuttaa se mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Tässä ratkaisevaa on juuri materiaalin pysyminen kierrossa pitkään, kierrätysprosessien energiatehokkuus ja se, että kierrätykseen kuluva energia tuotetaan mahdollisimman vähillä päästöillä, Nurminen summaa.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko