Helsingin Pukinmäessä, aivan pientaloasutuksen laitamilla sijaitsee Weisteen joulukoristetehdas, joka on Pohjoismaiden ainoa joulukoristeita valmistava yritys. Isojen tuotanto- ja varastohallien rakentaminen aloitettiin jo 1930-luvulla, pian sen jälkeen, kun yritys muutti tänne Helsingin keskustan pienestä verstaasta.
Weisteen perusti vuonna 1924 kansakoulunopettaja Kalle Aimo Weiste. Hän kiinnostui paperikauppa-alasta opettajan työnsä rinnalla ja perusti oman paperikaupan. Kaupassa myytiin myös joulukoristeita.
Kaikki alkoi perinteisestä joulukuusen latvatähdestä, joita yrittäjä tilasi myytäväksi myymäläänsä ulkomailta. Veistonopettajana hän alkoi tutkia, miten viimeinen, myymättä jäänyt tähti oli valmistettu ja päätti aloittaa niiden tekemisen Saksasta tuontitavarana tuotavasta hopealangasta itse vuonna 1924. Aluksi toiminta oli varsin pienimuotoista ja tuotteet valmistettiin yrittäjän kotona. Tilaa tarvittiin kuitenkin lisää ja perheen koti ja verstas muuttivat keskustasta Pukinmäkeen ja siellä sijaitsevaan puuhuvilaan. Samalla aloitettiin isompien tuotantotilojen rakentaminen, jossa tuotteet valmistettiin aluksi pitkälle käsityönä.
Weisteen brändi on vastikään uudistettu.
– Meillä on pitkä ja hieno tarina, ja sen halusimme näkyviin pakkauksiin. Siitä syystä aloitimme pakkausuudistuksen. Pakkaus on tärkeä media, joka päätyy tuotteen mukana asiakkaan kotiin asti. Pakkauksella pystymme välittämään tarinaamme asiakkaille, kertoo tuotanto- ja myymälätiloja esittelevä Johanna Weiste.
Tämän sesongin tarpeisiin Weisteellä on kehitetty aivan uudenlainen, ekoteemainen tuotemallisto puukuidusta – joulukoristepunoksiin materiaali sopiikin erittäin hyvin. Lisäksi Stora Enson puukuitugranulaatista puristetaan entisillä muovikoneilla monenlaisia koristeita.
– Puukuitutuotteisiin teetettiin erilaiset pakkaukset, joissa raaka-aineen ympäristöystävällisyyttä tuodaan esiin. Kävimme jälleenmyyjien kanssa tästä keskustelua. Meillä on monia, pitkiä asiakassuhteita, joiden kanssa on tehty hyvää yhteistyötä jo pitkään.
Uudet tuotteet ovat lähteneet hyvin liikkeelle eli jälleenmyyjät ovat olleet hyvin kiinnostuneita tuotteista. Parhaillaan yrityksessä jännitetään kuluttajien reaktiota eli miten jälleenmyyjien kauppa on käynyt ja miten loppuasiakkaat ovat ottaneet tuotteet vastaan.
Artikkeli on julkaistu Pakkaus-lehdessä 8/2020. Lue koko juttu Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.