Järvikylän yrtit muovittomiin pakkauksiin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-03-14
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Järvikylä lopettaa tänä keväänä muovin käytön ruukkujen raaka-aineena kaikissa salaateissa ja yrteissään. Koko pakkaus on tarkoitus saada muovittomaksi vuoden loppuun mennessä.

Tuoreyrttejä ja salaatteja tuottavassa Famifarmissa on takana kahden vuoden tiivis tutkimus- ja testijakso, jonka tuloksena kaikissa Järvikylä-tuotteissa siirrytään muovisista ruukuista biohajoaviin ruukkuihin. Jatkossa Järvikylän yrtistä tai salaatista jääneen turvepaakun voi heittää biojäteastiaan ruukkuineen päivineen. Maatuvaan ruukkuun siirtyminen vähentää muovia Järvikylän tuotteissa yli 70 000 kg vuodessa.

Uudet ruukut ja kuljetusalustat ovat sataprosenttisesti biohajoavia ja GMO-vapaita. Ruukun kanssa samaan aikaan uudistuu myös Järvikylän tuotteiden ilme ja logo.

”Elintarvikepakkausten kierrättäminen saattaa hämmentää kuluttajaa, kun erilaisia materiaaleja on niin paljon. Uudessa pakkauksessamme opastamme selkeästi kierrättämisen: ruukku biojätteeseen ja pussi toistaiseksi vielä muovinkierrätykseen”, kertoo markkinointipäällikkö Caroline Grotenfelt-Fyhr Famifarmista.

Jatkossa tuoreet ja laadukkaat yrtit tunnistaa vaaleasta pussista sekä Järvikylän logosta, jossa on kuvattuna tuotteiden kotipaikka, Savossa sijaitseva Järvikylän kartano.

Famifarmin tavoitteena on siirtyä kokonaan muovittomiin pakkauksiin vielä kuluvan vuoden aikana. Kevään ruukku-uudistus on ensimmäinen vaihe, ja myöhemmin keväällä ruukkujen kuljetuslaatikoissa olevat alustat vaihdetaan ympäristöystävällisiksi. Loppuvuodesta myös tuotteiden pussi vaihdetaan muovittomaksi.

Uudet pussit tullaan valmistamaan Welmu Internationalin kehittämästä Woodly-materiaalista, jonka pääraaka-aine on havusellu. Järvikylä ottaa uuden materiaalin käyttöön pakkauksissaan ensimmäisenä tuoretuoteyrityksenä.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts