Ilmastotoimia kehitettävä ilman uusia elintarvikeveroja

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-09-07
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Maan hallitus kokoontuu budjettiriiheen tekemään päätöksiä, joiden tavoitteena on hiilineutraali Suomi vuonna 2035. Elintarviketeollisuusliitto peräänkuuluttaa toimenpiteiden laajaa kokonaisuutta sekä myönteisiä kannusteita yritysten investointeihin. Sen sijaan elintarviketeollisuutta ja koko ruuantuotannon arvoketjua, muun muassa pandemiassa iskun saanutta ravintola-alaa, rankaisevat verot eivät ole perusteltuja.

Ilmasto- ja ympäristötoimien edistäminen on tällä hetkellä keskeisin toimintaa ohjaava tekijä elintarviketeollisuudessa. Alan yritykset ovat tehneet jo pitkään monipuolisesti töitä ilmastonmuutoksen torjunnan eteen. Viime vuosina toimet ovat vain laajentuneet.

– Ilmastotoimista päätettäessä on otettava huomioon elintarviketuotannon laajempi vastuullisuuden ja tuotannon kestävyyden kokonaisuus, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Mikko Käkelä muistuttaa.

Tähän kokonaisuuteen kuuluu huolehtiminen muun muassa luonnon monimuotoisuudesta, vesijalanjäljestä, hävikistä ja materiaalitehokkuudesta. Kestävyyteen luetaan lisäksi tuotantoeläinten hyvinvointi, elintarvikkeiden ravitsemuksellinen sisältö sekä yritysten sosiaalisen vastuun ja taloudellisen kannattavuuden näkökohdat.

Elintarviketeollisuuden tuotantolaitoksissa on vähennetty ja tehostettu energian käyttöä jopa yli tavoitteiden vapaaehtoisen sopimustoiminnan kautta. Yritykset kehittävät koko ajan pakkaustensa kierrätettävyyttä ja ottavat käyttöön uusia ekologisia materiaaleja. Useissa hankkeissa etsitään parhaillaan keinoja toiminnan ilmastojalanjäljen laskennan kehittämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. – Budjettiriihessä on varmistettava, etteivät suomalaiset elintarvikeyritykset jää takamatkalle kyvyssään kilpailla, investoida ja menestyä niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla, Käkelä jatkaa.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Aiothan osallistua Packnorth Award 2024 -kilpailuun?

Ilmoituksia Packnews Award -kilpailuun saapuu nyt tiheään tahtiin Packnewsille. Mittelö järjestetään neljättä kertaa, ja tänä vuonna palkintojenjakotilaisuus pidetään Scanpackissa. Luvassa on mielenkiintoisia uutuuksia.
kilpailu

Löysikö Lessebo Paper vuoden kesähitin?

Kysymykseen miltä paperi kuulostaa, on vihdoin saatu vastaus. Lessebo Paper otti rohkean askeleen perinteisen visuaalisen muotoilun ulkopuolelle ja tutki tätä hieman outoa kysymystä. Tuloksena on Lessebo Paper Player -soitin, joka muuntaa paperin elegantin hiljaisuuden kiehtovaksi äänikokemukseksi.
01_Hero_Lessebo-Texture_Close-up-paper-texture-Morocco_Photo-by-Carl-Anderx

Duni lanseeraa LipLidsin älykannen

Duni Group ja ruotsalainen start-up-yritys LipLid ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Duni Group lanseeraa LipLidsin kannet take-away-mukeihinsa.
dunix

Ruotsin muovipakkausten keräys on kriisissä, toteaa Svensk Plaståtervinning

Ruotsissa on vakava, kansallinen muovipakkausten keräyskriisi, Svensk Plaståtervinningin (Ruotsin muovikeräyksen) toimitusjohtaja Mattias Philipsson sanoo lehdistötiedotteessa.
Foto: Peter Holgersson AB