Hävikkiviikko 11. – 17.9.2023

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-09-12
PÄIVITETTY: 2023-09-20

11.- 17.9. 2023 vietetään hävikkiviikkoa. Hävikkiviikko on viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Kampanjan takana on Kuluttajaliitto ja sitä rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien.

Ruokahävikki on syömäkelpoista ruokaa, joka on syystä tai toisesta päätynyt jätteeksi syömisen sijasta. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Siksi Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan erityisesti kuluttajiin, jotta kotitalouksien ruokahävikkiä saataisiin vähennettyä.

Pakkauksella on ruokahävikin vähentämisessä tärkeä rooli. Pakkaus muun muassa lisää tuotteen käyttöikää säilyvyyttä pidentämällä, suojaa elintarviketta ja pitää ruuan maut ja aromit tallessa.

Myös pakkausmerkintöjen suhteen on syytä olla tarkkana. Herkkien tuotteiden viimeinen käyttöpäivä -merkintä kertoo, minkä jälkeen tuotetta tai siitä tehtyjä tuotteita ei voi enää myydä. Parasta ennen -merkintä sen sijaan näyttää tuotteen vähimmäissäilyvyysajan, jolloin ruualle tyypilliset ominaisuudet ovat tallella. Elintarvike säilyy usein kuitenkin käyttökelpoisena vielä parasta ennen -päivämäärän jälkeenkin, eikä sitä kannata heittää pois.

Päivittäistavarakauppa ry kertoo tiedotteessaan, että ruokahävikistä syntyy kaupassa noin 16 prosenttia, kun kotitalouksien osuus on kolmannes. Tulokset perustuvat Luonnonvarakeskus Luken viime vuonna PTY:n toimeksiannosta tehtyyn selvitykseen kotitalouksissa syntyvän ruokahävikin rahallisesta arvosta. Selvityksen mukaan kodeissa heitetään roskiinyli puolen miljardin euron edestä ruokaa vuodessa. Kotitalouksien ruokaan käyttämästä rahamäärästä hävikin arvo on noin 3,6 prosenttia ja henkilöä kohti laskettuna hävikki on arvoltaan noin sata euroa vuodessa.

Jatka lukemista

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes

Uusimmat uutiset

Ensimmäinen kierrätysmuovista valmistettu jogurttipurkki hyväksyttiin elintarvikekäyttöön

INEOS Styrolution lanseerasi uudet jogurttipurkit, jotka on valmistettu mekaanisesti kierrätetystä polystyreenistä. Ne syntyivät useiden kumppaneiden yhteistyönä, jotka jakoivat saman arvoketjun. Purkit ovat merkittävä virstanpylväs.
Yoghurt-cupsx

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911