Erotatko päiväysmerkinnät toisistaan?

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-09-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Vain hieman yli puolet eli 56 prosenttia suomalaisista kertoo tietävänsä tarkasti, mitä eroa on elintarvikkeiden parasta ennen -päiväyksellä ja viimeisellä käyttöpäivällä. Tietoisuus päivämäärien eroista on kuitenkin parantunut vuodesta 2019, jolloin alle puolet tiesi päiväysten eroavaisuuden.

Asia selviää hävikkiverkkokauppa Matsmartin Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 2014 suomalaista. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa, ja edellinen vastaava tutkimus tehtiin vuonna 2019.

– Epätietoisuus parasta ennen -päiväyksen merkityksestä saattaa lisätä ruokahävikkiä kotona. Koska kyse ei ole ruoan turvallisuudesta samalla tapaa kuin viimeisen käyttöpäivän kohdalla, tietoisuutta parasta ennen -päiväyksestä kannattaa edelleen lisätä, toteaa Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Päiväysten ero on kaikkein selkein 18–24-vuotiaille, kun taas edellisen kerran (2019) tietoisuus oli heikointa juuri nuorten keskuudessa. Naisille ero päiväysmerkinnöissä on selkeämpi kuin miehille.

Kantar-tutkimuksessa kävi myös ilmi, että jopa 88 prosenttia suomalaisista voisi ajatella syövänsä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on umpeutunut. Lähes joka viides suomalaisista taas on sitä mieltä, että parasta ennen -päiväyksestä tulisi luopua.

Böckelman muistuttaa, että kannattaa luottaa omiin aisteihin eli esimerkiksi haistaa ja maistaa ruokaa ennen poisheittämistä. Parasta ennen -päiväys on valmistajan lupaus siitä, että tuote säilyttää samat ominaisuudet kuin valmistushetkellä. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä puolestaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin tuote on tarkoitettu viimeistään käytettäväksi eikä sitä saa enää myydä tai syödä päiväyksen jälkeen.

Uusimmat uutiset

Paul Jenkins ja joulukalenterit uutta Packnorth Award 2025 -kilpailussa

Nyt avautuivat kilpailun portit ja Pohjoismaiden suurimpaan pakkauskilpailuun, Packnorth Awardiin voi lähettää kilpailutöitä. Kerromme tässä lisää uusista kilpailuluokista ja juttelemme brittiläisen ThePackHubsin toimitusjohtajan Paul Jenkinsin kanssa, joka tuo kansainvälisyyttä tuomaristoon. Mitä trendejä hän näkee? Ja miten uusi PPWR-asetus vaikuttaa alaan?
top-9

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko