Suomesta vietiin ruokia ja juomia viime vuonna 1,62 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli reilut kymmenen prosenttia. Suomalainen ruoka herättää kiinnostusta maailmalla.
Neljä suurinta vientituoteryhmää olivat maitojalosteet, juomat, lihatuotteet sekä suklaa ja makeiset. Vienti suuntautui etenkin Ruotsiin, Viroon, Venäjälle, Ranskaan ja Tanskaan.
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja on tyytyväinen viennin vauhdittumiseen. Suomalainen ruoka herättää kiinnostusta maailmalla ja yritykset ovat löytäneet uusia markkinoita sekä EU-alueelta että Kaukoidästä. EU-maiden osuus elintarvikeviennistä oli viime vuonna 63 prosenttia.
”Elintarvikeyritysten sinnikkäät ponnistelut viennin eteen tuottavat tulosta. Unohtaa ei myöskään sovi viranomaisten panosta. Eläinperäisten tuotteiden vienti EU:n ulkopuolelle vaatii lupia, mikä tekee viennistä haastavampaa. Suomen viranomaiset ovat tehneet kovasti töitä lupien ja vaatimusten selvittämisessä, ja siltä suunnalta on varmasti avautumassa vielä lisää vientimahdollisuuksia”, Pohja sanoo.
Hyvistä kasvuluvuista huolimatta elintarviketeollisuuden liikevaihdosta vasta 15 prosenttia syntyy viennistä, loppu 85 prosenttia tehdään kotimarkkinoilla. Koska kotimarkkinat kasvavat hitaasti, vientiä pitää lisätä.
Elintarvikepäivä 2018 vauhdittaa kasvua
Elintarvike- ja juomateollisuuden näkymiä ja kasvun mahdollisuuksia käsitellään Elintarvikepäivässä 15.5. Helsingin Messukeskuksessa. Elintarvikkeiden Tutkimussäätiön järjestämä Elintarvikepäivä on vakiinnuttanut asemansa alan ammattilaisten keskuudessa vuoden merkittävimpänä koulutus- ja ajankohtaistapahtumana. Elintarvikepäivässä 2018 uppoudutaan alan ajankohtaisimpiin aiheisiin kymmenien huipputason puheenvuorojen ja asiantuntijoiden johdolla.
Kasvuun ja tulevaisuuteen keskittyvän avausohjelman jälkeen päivä tarjoilee monta inspiroivaa ja ajankohtaista rinnakkaisohjelmaa.