Berry mukaan HolyGrail-kierrätysprojektiin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-22
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Globaali pakkausjätti Berry Global osallistuu uuteen kierrätystä tehostavaan hankkeeseen HolyGrail 2.0. Sitä edeltänyt HolyGrail-pioneerihanke on kehittänyt digitaalista vesileimaa, joka helpottaisi eri muovimateriaalien tunnistamista ja käsittelyä kierrätysprosessissa.

Pioneeriprojektia johti Gian De Belder at Procter & Gamble-yrityksestä. Kehitetty Digimarc Barcode voidaan lisätä painettuihin etiketteihin tai integroida suoraan muovimateriaaliin. Tämä tunniste sisältää tietoa materiaalin tyypistä, valmistajasta, käyttötarkoituksesta, tuotekoodista ja monikerroksisen kalvon rakenteesta. Kaikki tämä tieto helpottaisi merkittävästi muovin kierrätystä.

Palkittua HolyGrail-pioneeriprojektia johti Gian De Belder. Kuva: Packaging Europe.

HolyGrail-pioneerihanke voitti pääpalkinnon Sustainability Awards 2019 -kilpailussa. Kolmivuotista hanketta rahoitti mm. Ellen MacArthur -säätiö.

Berry tulee tiedotteen mukaan valmistamaan muovipakkauksia, joissa käytetään Digimarc Barcode -tunnistetta. Berry ja Digimarc ovat tehneet pitkään yhteistyötä, ja Digimarc tulee neuvomaan tunnisteen käytössä juomakupeissa sekä ohuissa muovikansissa osana projektia. Berry on myös liittynyt Ellen MacArthur -säätiön New Plastics Economy Global Commitment -sitoumukseen.

Berry on sitoutunut tekemään kaikista muovipakkauksistaan uudelleen käytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoituvia vuoteen 2025 mennessä.

Uusimmat uutiset

Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Landa Digital Printing (LDP) on ajautunut kivuliaaseen tehostamisprosessiin, jossa se aikoo irtisanoa yli 100 työntekijää nykyisestä 500:sta, kirjoittaa israelilainen talouslehti Globes.
Landa_01x
Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Kun materiaalien ympäristövaikutuksista keskustellaan, muovin kierrätystä pidetään usein ratkaisuna. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että muovia kierrätetään liian vähän. Sen tehostamiseksi tarvitaan vahvoja toimia ja investointeja. Mutta kierrätys ei ole ainoa asia, joka ratkaisee tulevaisuuden. Nyt näyttää siltä, että kierrätyskapasiteetti vähenee Euroopassa. Yritykset kamppailevat lisätäkseen kierrätysmateriaalien kysyntää ja pitääkseen taloutensa kannattavana.
Atervinningx
Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus
Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service
Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit
Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts
Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista