Berner tuo uuden LV Oat -tuotesarjan apteekkeihin lokakuussa. Uuden tuoteperheen kehitystyön yhteydessä pakkausvaihtoehtoja kartoitettiin alusta saakka vastuullisuusnäkökulma edellä. Bernerin Brand Manager Sanni Väinölä kertoo, että yhteistyökumppaniksi valikoitui designtoimisto Packdesign ID, jonka pakkauskartoitus auttoi tarkastelemaan ennakkoluulottomasti ja materiaaliriippumattomasti vaihtoehtoja, jotka ovat linjassa brändin ydinargumenttien ja yrityksen vastuullisuustavoitteiden kanssa.
Packdesign ID:n pakkauskartoituspalvelu kokoaa yhteen eri pakkausvalmistajien tarjontaa, uusimpia pakkausinnovaatioita sekä kontakteja rahti-/puolestapakkajiin koti- ja ulkomailla. Palvelu auttaa löytämään pakkausratkaisuja, jotka yhdistävät brändiviestinnälliset tavoitteet käytännön toimivuuteen ja uusimpiin materiaalimahdollisuuksiin. Palvelukonsepti on osa Packdesign ID:n suunnittelupalvelua, ja sitä voidaan hyödyntää Bernerin tavoin oman pakkauskehitysosaamisen ja innovoinnin tukena. Lisäksi se tarjoaa pakkauskehitysosaamista sellaisille yrityksille, joilla omaa osaamista ei talon sisällä vielä ole.
Pakkaus on tehokas brändimedia ja toimii tehokkaimmin silloin, kun kokonaisuus on linjassa brändin kanssa. LV-brändin ytimessä on ajatus tuotteista, jotka eivät sisällä mitään ylimääräisiä ainesosia, kuten hajusteita tai väriaineita. Tämä brändin ydinajatus oli kantavana voimana myös uusia pakkausratkaisuja tarkasteltaessa – vähemmän on juuri sopivasti, myös pakkauksissa.
– Pakkaustarkastelussa halusimme nostaa esille erityisesti pussipakkauksen, jolla haastaa rohkeasti perinteisiä kosmetiikkatuotteiden pakkaus- ja käyttötapoja, kertoo Packdesign ID:n toimitusjohtaja Maija Olkkonen-Seppo.
Pussipakkauksia käytetään jo muun muassa täyttöpakkauksina, josta itse sisältö siirretään varsinaiseen käyttöpakkaukseen. Uuden LV Oat -tuotesarjan pakkauskokonaisuudessa pussipakkaus tuodaan kuitenkin suoraan käyttöpakkaukseksi vartalo-, kasvo- ja käsivoidetuotteisiin.
Kun kyseessä ovat myös herkälle iholle soveltuvat, hajusteettomat tuotteet, vaaditaan pakkausratkaisuilta paljon eikä tuoteturvallisuudesta voida tinkiä. Nyt haluttiin hyödyntää pakkauksia ja ratkaisuja, jotka erilaistavat brändin selkeästi kilpailijoista ja sopivat niin tuotteille kuin brändille ympäristönäkökohdat huomioiden. Pussi käyttöpakkauksena tarjoaa useita hyötyjä niin kuluttajalle kuin ympäristöllekin: muovia tarvitaan tavalliseen muovituubiin verrattuna jopa puolet vähemmän, tyhjänä kuljetettaessa pussit vievät merkittävästi vähemmän tilaa ja tuottavat näin vähemmän CO2-päästöjä kuljetusten aikana.