Kun globaalit toimitusketjut ovat rikki ja materiaaleissa saatavuusongelmia, ovat materiaalien hinnat samaan aikaan kivunneet yhä korkeammiksi. Myös kuljetuskustannukset ovat kivunneet pilviin. Alkaneesta vuodesta odotetaan materiaalien saatavuuden kannalta ainakin yhtä huonoa, ellei jopa edellisvuotta pahempaa.
Selkeitä syitä markkinoiden epätasapainolle on se, että kun raaka-aineita on tarjolla vähemmän, päätyvät ne esimerkiksi USA:n ja Aasian isoille markkinoille. Euroopan pienemmät ostajat joutuvat tyytymään siihen, mitä muiden mantereiden markkinoilta sattuu yli jäämään. Muita syitä markkinaepätasapainolle on haettu koronan aiheuttamista häiriöistä, samoin kuin logistisista ongelmistakin.
Mistä kysynnän ja tarjonnan tasapainottomuus johtuu? Pakkausalan toimijat arvioivat pyynnöstämme, mistä tilanne johtuu ja miten raaka-ainepulasta ja pidentyneistä toimitusajoista on selvitty.
– Raha puhuu ja esimerkiksi kierrätys-PET ohjautuu nyt Aasiasta Amerikkaan Euroopan sijasta. Lievästi ylikuumenneeseen taloustilanteeseen sattui tulemaan tekijöitä, jotka rikkoivat pitkät ja siten haavoittuvat toimitusketjut, toteaa lämpömuovausmenetelmällä muovipakkauksia valmistavan FoFon toimitusjohtaja Lassi Peltola.
Samaa mieltä on Aspelin Groupin toimitusjohtaja Jarmo Aspelin.
– Muovin osalta merkittävin tekijä materiaalipulaan on, ettei Eurooppa ole omavarainen raaka-ainetuotannon osalta, vaan tarvitsemme tuontiraaka-ainetta. Sitä ei ole ollut riittävästi tarjolla. Lisäksi raaka-ainetuotannossa on ollut paljon force majoure -tilanteita, Aspelin sanoo.
Kysynnän ja tarjonnan laki nostaa tarjonnan niukentuessa myös hintoja. Pakkausalan toimijat arvelevatkin, että isot raaka-ainetoimittajat ovat saattaneet käyttää tilaisuutta hyväkseen ja puskevat nyt läpi isoja hinnankorotuksia. Joissakin materiaaleissa hinnat ovat jopa tuplaantuneet ja joidenkin materiaalien kohdalla puhutaan vieläkin korkeammista hinnankorotuksista.
Hinnat nousevat yleensäkin joka vuosi, mutta tällaisia kustannusnousuja ei olla ennen nähty. Pakkausten valmistajat toimivat raaka-ainetoimittajien ja asiakkaiden puristuksessa ja ainoaksi keinoksi on nähty kustannuspaineen siirtäminen omiin hintoihin. Asiakkaat eli pakkaava teollisuus on ymmärtänyt hintatilanteen hyvin, mutta koska hinnat ovat nousseet usein jyrkästikin, on nousujen perässä ollut vaikea pysyä.
– Olemme keskustelleet asiakkaidemme kanssa hyvässä hengessä tuotteiden hinnankorotuksista. He ovat tietoisia maailmalla vallitsevasta tilanteesta, minkä vuoksi kaikki keskustelut ovat olleet hyvin asiallisia, DS Smithin Suomen toimitusjohtaja Ari Viinikkala kertoo.
Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä 1/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.