Jäätelötötteröpakkaus ilmastovaikutukset edellä

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-12-15
PÄIVITETTY: 2024-01-18
Kuva: Metsä Board

Metsä Board teki yhteistyötä pakkausalan asiantuntijoiden kanssa ja suunnitteli uusiksi jäätelötötteröiden pakkaukset. Projektin aikana tarkasteltiin arvoketjun eri vaiheita materiaalien tuotannosta painovärien käyttöön ja logistiikkaan. Lopputuloksessa onnistuttiin Metsä Boardin tiedotteen mukaan pienentämään ilmastovaikutuksia selvästi nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.

Markkinoilla tällä hetkellä olevissa pakastepakkaukssa on perinteisesti käytetty kierrätyskartonkia ja lisäväripainatusta. Tässä hankkeessa haluttiin esitellä uusia mahdollisuuksia hyödyntämällä kevyitä ensikuitukartonkeja  ja fleksopainomenetelmiä, joiden avulla on mahdollista pienentää pakkauksen ilmastovaikutuksia ja säilyttää samalla käytettävyys ja laadukkaat sävykuvat.

Pakkauksen pintamateriaaliksi valittiin Metsä Boardin kaksoispäällystetty valkoinen kraftlaineri (MetsäBoard Prime WKL, 125 g/m2), joka on materiaalina kevyt ja vahva, ja sen sileä pinta toistaa kuvien yksityiskohdat painatuksessa tarkasti. Sisäpinta ja aallotus tehtiin päällystämättömästä kraftlinerista (MetsäBoard Natural WKL Bright 90 g/m2), joka sopii erinomaisesti pieniin ja kevyisiin pakkauksiin, joissa tarvitaan korkeaa lujuutta. Molemmat materiaalit on valmistettu uusiutuvasta ensikuidusta, jonka alkuperä on täysin jäljitettävissä . Pakkaus voidaan kierrättää tai kompostoida  ja se on turvallinen elintarvikepakkauskäyttöön. Kahden samasta materiaalista valmistetun kerroksen käyttö tekee myös pakkauksen tuotannosta suoraviivaisempaa.

Uusi pakkausratkaisu on 8 prosenttia perinteisiä ratkaisuja kevyempi. Kartongin keveyden ja pakkauksen tuotannossa käytetyn, Metsän sellutuotannon sivutuotteena syntyvän, fossiilittoman energian vuoksi pakkauksen ilmastovaikutukset ovat jopa 36 prosenttia perinteisen pakkauksen vaikutuksia pienemmät (Cradle-to-Gate + End-of-Life).*

Pakkauksen muotoili Futupack. Erityistä huomiota kiinnitettiin käyttäjäkokemukseen suunnittelemalla pakkauksesta helposti avattava, ilman erillisiä muoviosia tai avaamiseen tarvittavia työkaluja. Erityistä huomiota suunnittelussa kiinnitettiin myös painovärin käytön minimointiin, samalla kun eri makuvaihtoehdoilla säilyi oma tunnistettava ilmeensä. Painomenetelmäksi valittiin prosessipainatus, jotta vältyttäisiin spottivärien käytöltä ja painatuksen tehokkuutta ja joustavuutta saatiin parannettua.

Pakkausvalmistaja Adara Pakkaus ehdotti aaltopahville sopivaksi menetelmäksi 64 lpcm:n laajennetun väriskaalan (ECG) yhteispainatusta. Fleksopainolaatat toimitti Marvaco. Käyttämällä materiaaleina huolellisesti valittuja kraftlainereita tiimi pystyi poistamaan aaltopahvissa yleisesti esiintyvän ns. ”pyykkilautaefektin”.

Uuden 7-värikoneen ja ECG-työkalujen avulla pystyttiin vähentämään painovärin käyttöä, yksinkertaistamaan logistiikkaa ja tekemään painoprosessista kustannustehokkaampi. Painatuksessa käytettiin nelivärisarjaa ja uusimpia vesipohjaisia painovärejä. Käytössä oleva Siegwerkin UniNATURECor Postprint Process Extender (15-001155-9) koostuu 49 prosenttisesti uusiutuvista ainesosista ja sen hiilijalanjälki on 26 prosenttia aiempaa pienempi.

 

*Metsä Board kertoo noudattavansa kartonkiensa ympäristövaikutusten arvioinnissa jalostetun paperin ja kartongin tuotekategoriasääntöjä, jotka perustuvat ISO 14040/14044 -standardien mukaiseen elinkaariarviointiin. Vertailevissa väittämissä on hyödynnetty Ecoinventin ulkoisia tietoaineistoja. Nämä tietoaineistot edustavat tyypillisiä kierrätyskartonkituotteita EU:n markkinoilla. Vertailussa ei ole otettu huomioon kartongin toimitusta eikä painatusta tai kartongin jalostusprosesseja. End-of-life vaihetta tarkasteltiin suomalaisiin jätteenkäsittelytilastoihin perustuen ja sen oletettiin olevan molemmilla pakkausratkaisuilla samanlainen. Arvioinnissa käytettiin ilmastonmuutosmenetelmää EF3.1 Climate Change – Total.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x